Przewiduje się, że do roku 2030 30 procent istniejących miejsc pracy może zostać zastąpionych przez algorytmy i roboty, szczególnie w takich dziedzinach jak ręczna obsługa dokumentów, księgowość, obsługa klienta i analiza danych. Ta wiedza pochodzi z raportu SAIO, firmy należącej do ING, która specjalizuje się w rozwijaniu robotów biznesowych, które integrują automatyzację z AI.
Ponadto w raporcie podkreślono, że rosnące znaczenie sztucznej inteligencji doprowadzi również do stworzenia nowych miejsc pracy, przy czym w ciągu najbliższych dziesięciu lat może wzrosnąć o 50 procent zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji, analizy danych i cyberbezpieczeństwa.
„Generative AI jest już w stanie tworzyć treści, analizować dane i wspomagać decyzje biznesowe. W związku z tym role takie jak eksperci finansowi, analitycy, prawnicy czy deweloperzy prawdopodobnie wkrótce przejdą jeszcze głębsze transformacje. AI może obsługiwać monotonne zadania, pozwalając pracownikom koncentrować się na bardziej strategicznych elementach swoich ról” — stwierdził Jacek Tochowicz, główny ekspert w SAIO, cytowany w ogłoszeniu.
Jednocześnie SAIO zauważa, że automatyzacja otwiera drogę nowym zawodom. W przyszłości rynek pracy będzie potrzebował m.in. specjalistów od etyki AI, którzy będą nadzorować podstawy podejmowania decyzji algorytmicznych, a także profesjonalistów skupionych na regulacjach prawnych związanych z technologią, takich jak AI Act czy zarządzanie danymi w kontekście sztucznej inteligencji.
W raporcie oceniono, że otoczenie technologiczne, etyczne i regulacyjne otaczające technologie sztucznej inteligencji przyczyni się do powstania dużego, rozwijającego się rynku pracy.
Według SAIO można spodziewać się znacznego wzrostu zapotrzebowania na inżynierów AI, analityków danych i specjalistów ds. zarządzania infrastrukturą IT.
Jak podają eksperci Everest Group i SAIO, implementacja generatywnej AI jest obecnie najbardziej zaawansowana w działach obsługi klienta (32%) i operacjach IT (30%), a także w działach sprzedaży i marketingu (18%). Aplikacje te obejmują między innymi automatyzację interakcji z klientami po rozmowach, umożliwienie klientom samoobsługi, generowanie treści, personalizację materiałów marketingowych i zarządzanie dostępem do wiedzy i informacji w obsłudze klienta.
Dane z raportu ING i Europejskiego Kongresu Ekonomicznego wskazują, że Polska nadal zmaga się z wyzwaniami związanymi z inwestycjami w cyfryzację i automatyzację, które w dalszym ciągu stanowią istotną przeszkodę dla wzrostu gospodarczego.
W 2023 roku stopa inwestycji w Polsce wyniosła zaledwie