Według raportu KPMG International, 70% firm na świecie przewiduje znaczny wzrost ROI (wskaźnik zwrotu z inwestycji) w ciągu najbliższego roku dzięki wdrożeniu rozwiązań opartych na AI. Zauważono, że 56% firm w sektorze handlu detalicznego korzysta z AI od ponad trzech lat, co wskazuje na wyższy poziom doświadczenia w porównaniu z innymi branżami.
„Badanie KPMG wskazuje, że 67% firm odnotowało poprawę wydajności, a ponad 70% przewiduje znaczny wzrost ROI w nadchodzącym roku dzięki rozwiązaniom opartym na AI. AI ewoluuje od narzędzia używanego sporadycznie do kompleksowego podejścia, które rewolucjonizuje interakcję z klientem i procesy operacyjne, takie jak inteligentne chatboty dostępne 24/7, dynamiczne modele cenowe, wirtualne przymierzalnie i AI, które analizuje dane sprzedażowe w czasie rzeczywistym” — stwierdził Leszek Ortyński, dyrektor i szef ds. nauki o danych i AI w KPMG w Polsce.
„Transformacje już trwają, a organizacje, które strategicznie wdrażają sztuczną inteligencję, mają szansę nie tylko dotrzymać kroku konkurencji, ale także ją prześcignąć — zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym” — dodał.
Raport KPMG International zatytułowany „Intelligent retail. A blueprint for creating value through AI-driven transformation” ujawnia, że firmy często wykorzystują AI do poprawy jakości obsługi klienta i usprawnienia procesów podejmowania decyzji — co wskazało 42% uczestników ankiety.
„Branża handlu detalicznego stoi przed wyzwaniem dostosowania się do rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji. Firmy, które wdrożyły AI, dostrzegają już jej namacalny wpływ na optymalizację kosztów i poprawę jakości obsługi klienta” – zauważył Piotr Grauer, partner stowarzyszony w zespole ds. fuzji i przejęć w dziale Deal Advisory i lider doradztwa dla sektora dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce, cytowany w komunikacie prasowym.
„W obliczu presji inflacyjnej i zmieniających się preferencji konsumentów narzędzia AI umożliwiają szybsze reagowanie na trendy rynkowe i skuteczniejsze zarządzanie zapasami i cenami. Co ciekawe, 47% sprzedawców detalicznych uważa AI za kluczowe dla swoich operacji, co podkreśla, że technologie te nie są już tylko eksperymentami, ale zostały zintegrowane jako standardowe praktyki w branży” – dodał.
W raporcie zauważono, że obawy dotyczące bezpieczeństwa danych i prywatności są głównymi przeszkodami we wdrażaniu AI w handlu detalicznym, zgłoszonymi przez 38% firm. Dodatkowe wyzwania obejmują luki w wiedzy eksperckiej na temat AI (27%) i niewystarczającą jakość danych (27%), co wskazuje, że technologia