Pasażerskie loty naddźwiękowe powrócą. XB-1 w powietrzu

Pasazerskie Loty Naddzwiekowe Powroacuteca Xb 1 W Powietrzu C75e2c2, NEWSFIN

Tak ma wyglądać samolot Overture, którego pierwszy komercyjny lot jest spodziewany jeszcze przed 2030 rokiem

Foto: Boom Supersonic

Paweł Rożyński

Powrót lotów naddźwiękowych nie jest rzeczą prostą, zważywszy na ogromne koszty nowych projektów, kwestię ograniczenia hałasu, zużycia paliwa i opłacalność ekonomiczną. Jednak korzyści z nawet kilkukrotnego ograniczenia czasu przelotu na dużych dystansach są zbyt kuszące. Dlatego nad nowymi maszynami naddźwiękowymi pracuje wiele firm i instytucji badawczych.

Lot nad pustynią

Start-up Boom Supersonic chce uruchomić Overture, pierwszy naddźwiękowy samolot komercyjny od czasu zakończenia działalności Concorde 20 lat temu. Firma zawarła umowy z wieloma liniami lotniczymi, takimi jak American i United, a także partnerstwa produkcyjne i rozwojowe z Florida Turbine Technologies i GE Additive.

W piątek w niebo wzbił się prototyp samolotu firmy, XB-1, będący zmniejszoną wersją testową. Odbył krótki lot nad pustynią Mojave w Kalifornii z prędkości znacznie niższą od dźwięku (osiągnął mniej niż 500 km/h na nieco powyżej 2 km wysokości). Jest to i tak sukces, zważywszy na znaczne opóźnienie prac i problemy firmy, jak rezygnacja w 2022 roku z partnerstwa przez dostawcę silników Rolls-Royce. Pierwszy lot testowy pierwotnie planowano już w 2017 roku.

Pełnowymiarowy naddźwiękowy samolot pasażerski Boom, będzie korzystać z czterech własnych silników firmy, które są nadal w fazie rozwoju i będą się nazywać Symphony. W wywiadzie przed lotem dyrektor generalny i założyciel Boom Supersonic, Blake Scholl, mówił, że każdy silnik Symphony dostarczy około trzy razy więcej mocy od trzech silników J85 (ich konstrukcja pochodzi jeszcze z lat 50.), które są wykorzystywane w testowym XB-1. Będą rozpędzać Overture do prędkości 1,7 Mach, czyli prawie 2100 km/h.

Cel: 2030 rok

– To jednak z kamieni milowych zanim przed 2030 roku odbędzie się pierwszy lot Overture – mówi Scholl. I wskazuje, że to kosztowne przedsięwzięcie. Supersonic Boom zebrał do tej pory ponad 700 milionów dolarów, ale całkowity rozwój samolotu może kosztować ponad 8 miliardów dolarów.

Dyrektor generalny Blake Scholl mówi, że XB-1 przejdzie serię do 15 lotów testowych tylko w tym roku.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *