Magdalena Auzbiter
Listopad to trzynasty miesiąc z kolei, gdy nastroje konsumentów wciąż się poprawiają. Te nastroje są badane poprzez wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który odzwierciedla oceny i oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące ich sytuacji finansowej oraz stanu gospodarki.
W listopadzie wskaźnik w wzrósł do minus 15,1 pkt z minus 17,9 pkt w październiku. Wyżej był po raz ostatni we wrześniu 2021 r., gdy ustępowały obawy konsumentów związane z pandemią. Najniższą wartość w ponad 22-letniej historii badań odnotowano w październiku 2022 r. – minus 45,5 pkt.
Każdy odczyt wskaźnika poniżej zera oznacza pogorszenie się sytuacji gospodarstw domowych, jednak ostatnie miesiące pokazują, że wskaźnik stara się coraz bardziej „zejść” z tych ujemnych wartości, to z kolei przekłada się na lepsze nastroje konsumentów, a w łańcuchu zdarzeń także przedsiębiorców.
Dodatkowym czynnikiem jest obniżka poziomu inflacji, wzrost płac oraz ostatnie miesiące roku, które zawsze są najgorętsze miesiącami dla wielu firm. To wszystko składa się na lepsze humory wielu firm. Obecnie w największej mierze dotyczy to tzw. usług oraz handlu konsumpcyjnego.