PKP Cargo
Tomasz Furman
Reklama
PKP Cargo aktualnie wdraża strategię restrukturyzacyjną, racjonalizacji wydatków oraz znaczących przekształceń organizacyjnych, których celem jest trwałe odzyskanie rentowności i konkurencyjności krajowego lidera transportu kolejowego. „Należy zaznaczyć, że firma systematycznie wywiązuje się ze zobowiązań, realizuje bieżące zamówienia oraz pozyskuje nowe kontrakty. Zgodnie z planem, do 2026 roku przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć wynik netto bliski zeru oraz dodatnią wartość EBITDA” – przekazuje PKP Cargo.
Reklama Reklama
PKP Cargo planuje zwiększyć swoją obecność na rynku
Zarząd spółki zamierza wzmóc działania ukierunkowane na pozyskiwanie nowych umów dotyczących transportu różnorodnych ładunków. Według najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego, udział PKP Cargo w krajowym rynku przewozów towarowych koleją obniżył się w tym roku (styczeń-lipiec) do 25,7% pod względem masy oraz 25,1% w ujęciu pracy przewozowej. W poprzednim roku wskaźniki te kształtowały się odpowiednio na poziomie 27,5% i 28%. Firma dotychczas nie odnotowywała tak niskich wyników.
Obecnie przedsiębiorstwo koncentruje się na stabilizacji pozycji rynkowej i odwróceniu negatywnego trendu. „Naszym celem jest stopniowe odbudowywanie udziałów – zakładamy, że w ciągu trzech lat osiągniemy minimum 35%, choć nie będzie to poziom zbliżony do historycznych 45% sprzed dekady” – deklaruje przedstawiciel firmy.
Jednocześnie podkreśla, że realizacja tego celu wymaga czasu i konkretnych działań przywracających firmie utraconą pozycję, zwłaszcza w obliczu silnej konkurencji. Kluczowe będzie opracowanie wyraźnie atrakcyjniejszej oferty niż dotychczas.
Reklama Reklama Reklama
PKP Cargo koncentruje się na redukcji kosztów w kluczowych sektorach
Ważnym elementem strategii jest minimalizacja wydatków, szczególnie w zakresie świadczeń pracowniczych. Niedawne negocjacje pomiędzy zarządem a związkami zawodowymi dotyczące czasowego zawieszenia części postanowień układu zbiorowego w zamian za rezygnację ze zwolnień grupowych nie przyniosły porozumienia. W efekcie do końca września zwolnienia mogą objąć do 765 osób, choć ostateczna liczba i terminy nie zostały jeszcze potwierdzone.
Kolejnym polem oszczędności są inwestycje – w ubiegłym roku ich wartość wyniosła 493,1 mln zł, co oznacza spadek o blisko 70% względem 2023 roku. W bieżącym roku środki mają być przeznaczone głównie na utrzymanie i przeglądy taboru kolejowego. Dodatkowe oszczędności ma przynieść konsolidacja centrali oraz siedmiu dotychczas niezależnych zakładów w ramach spółki.
„Nowa struktura organizacyjna ma zapewnić większą wydajność, elastyczność oraz optymalizację kosztów. Zmiany te przyczynią się do poprawy efektywności operacyjnej i generowania oszczędności” – wyjaśnia PKP Cargo.
Spółka prowadzi również działania mające na celu sprzedaż zbędnych aktywów. Niedawno zorganizowano elektroniczny przetarg na złomowanie 6696 wycofanych z eksploatacji wagonów towarowych, co może przynieść 123,3 mln zł dochodu netto.