Linie SAS uratowane przed bankructwem

Linie Sas Uratowane Przed Bankructwem 71de7ca, NEWSFIN

Foto: Bloomberg

Danuta Walewska

To oznacza, że Air France-KLM i firma private equity Castlelake LP staną się współwłaścicielami skandynawskiego przewoźnika.

Bankructwo legendy

W lipcu 2022 r. przewoźnik złożył wniosek o ochronę przed upadłością na mocy Chapter 11. Swoją trudną sytuację finansową tłumaczył wtedy spadkiem popytu podczas pandemii Covid-19, serią strajków pilotów i intensywną konkurencją ze strony niskokosztowych przewoźników lotniczych.

Chapter 11, to zapis Kodeksu Upadłościowego USA. Jego przepisy stosowane są w przypadku zagrożenia bankructwem firmy i pozwalają na jej dalsze działanie, pod warunkiem wdrożenia reorganizacji prowadzonej pod nadzorem sądu. Dłużnik jest zobowiązany do przedstawienia sądowi wiarygodnego planu naprawczego, który gwarantuje spłatę zadłużenia w dłuższym okresie.

Ratunek dla SAS będzie nowym krokiem w konsolidacji europejskiego przemysłu lotniczego, przy czym grupa Air France-KLM będzie miała możliwość przejęcia, pod pewnymi warunkami, pakietu kontrolnego po dwóch latach.

Konsolidacja europejskiego rynku lotniczego

Nowa grupa akcjonariuszy, w skład której wchodzą także państwo duńskie i Lind Invest ApS, może teraz zapewnić SAS nowy kapitał własny o wartości 475 mln dol. i zabezpieczony dług z możliwością zamiany na akcje o wartości 725 mln dol.

Jak wynika z oświadczenia, Castlelake pożyczy również pieniądze SAS-owi na refinansowanie 500 milionów dolarów pozostałej do spłaty pożyczki na podstawie Chapter 11, udzielonej wcześniej przez Apollo Global Management Inc., która także ubiegała się o przejęcie SAS, ale przegrała z konsorcjum Air France-KLM.

Przewoźnik nie ukrywał we wtorek swojej satysfakcji z powodu tak szybkiego wyroku sądu amerykańskiego. Wcześniej informował, że oczekuje tego dopiero na początku przyszłego roku. Teraz pozostało jeszcze uzyskanie zgód regulacyjnych w Szwecji .

– Umowa inwestycyjna pokazuje, że nasi nowi inwestorzy wierzą w SAS i nasz potencjał pozostania w czołówce branży lotniczej przez długie lata – cieszy się Anko van der Werff, dyrektor generalna SAS.Pewne przyłączenie się skandynawskiego przewoźnika do grupy Air France/KLM to kolejny krok w konsolidacji na europejskim rynku lotniczym. W sytuacji, kiedy na sprzedaż wystawiony jest też portugalski TAP (chętni to Lufthansa i AF/KLM) i Croatia Airlines (chętnych brak) jako „linie do wzięcia” pozostają polski LOT, rumuński Tarom, fiński Finnair oraz Air Serbia  to linia z konsolidacyjnego odzysku, bo udziałów właśnie pozbył się Etihad z Abu Zabi.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *