Trump wstrzymał eksport kluczowych komponentów do budowy silników samolotowych
Danuta Walewska
Amerykański Departament Handlu nie potwierdził, że eksport został wstrzymany. Pytany przez media, przyznał jedynie, że „eksport komponentów lotniczych, które są istotne strategicznie dla Chin, podlega obecnie szczegółowym analizom”. W odpowiedzi na pytania ze strony Bloomberga, rzecznik resortu potwierdził jednak, że niektóre licencje eksportowe zostały anulowane w trakcie tych analiz. Firmy, które korzystały z licencji na sprzedaż silników oraz ich komponentów, a także powiązanych technologii, nie pragną komentować tych informacji.
Chiny obecnie nie mogą liczyć na dostawy zaawansowanych amerykańskich technologii używanych w produkcji silników lotniczych oraz samych silników dostarczanych przez konsorcjum GE Aerospace i francuską firmę Safran — CFM International Inc.
Odrzucając przyjęcie Boeingów w odpowiedzi na nałożenie wysokich ceł, Chińczycy zdawali sobie sprawę, że Waszyngton będzie chciał ich za to ukarać. Chiński producent samolotów, Commercial Aircraft Manufacturing Corporation (COMAC), zaczął wówczas szybko gromadzić zapasy silników, aby przynajmniej na pewien czas nie wstrzymać produkcji samolotów. Silniki LEAP do flagowego modelu COMAC — C919 — pochodzą z francusko-amerykańskiego joint-venture.
Decyzja Donalda Trumpa o kolejnym uderzeniu w chińską gospodarkę jest również wyraźną odpowiedzią na chińskie ograniczenia w eksporcie metali ziem rzadkich do USA, surowców kluczowych dla amerykańskiego przemysłu. Równocześnie jednak bardzo dotyka chińskie ambicje stania się potęgą w produkcji samolotów pasażerskich.
Amerykańskie licencje eksportowe zawieszone
Z nieoficjalnych źródeł, na które powołują się amerykańskie media, w tym „New York Times”, Bloomberg oraz „Seattle Times”, wynika, że Departament Handlu USA wstrzymał licencje przyznane amerykańskim firmom, co uniemożliwia sprzedaż komponentów lotniczych oraz technologii chińskiej firmie Commercial Aircraft Manufacturing Corporation (COMAC). Ta decyzja