Piotr Rudzki
Wstępne porozumienie między firmą a Ministerstwem Sprawiedliwości umożliwi uniknięcie postawienia zarzutów dotyczących oszustwa wobec urzędów nadzoru lotniczego FAA w związku z funkcjonowaniem automatycznego systemu kontroli lotu MCAS, który po raz pierwszy został wprowadzony do modelu B737 MAX. Osiągnięte porozumienie zapobiegnie procesowi, który był zapowiedziany od 23 czerwca. Dokument formalizujący umowę między resortem a Boeinga ma być ukończony do końca tego tygodnia. Zgodnie z jego warunkami, firma nie będzie już podlegać nadzorowi niezależnego obserwatora.
Ministerstwo Sprawiedliwości ogłosiło, że Boeing zapłaci łącznie 1,1 miliarda dolarów kary oraz odszkodowania dla rodzin 346 ofiar obu katastrof (firma zgodziła się także na wpłatę dodatkowych 444,5 miliona dolarów na fundusz dla ofiar, który ma być równomiernie podzielony na każdą ofiarę, obok dodatkowej grzywny w wysokości 243,6 miliona dolarów). Kwota 455 milionów dolarów będzie przeznaczona na dostosowanie Boeinga do obowiązujących regulacji oraz zapewnienie bezpieczeństwa i jakości produkcji.
„Boeing musi nadal zwiększać efektywność swojego programu etyki i zgodności z przepisami antykorupcyjnymi oraz zatrudnić niezależnego doradcę do weryfikacji przestrzegania tych przepisów. Wierzymy, że to rozwiązanie stanowi najsprawiedliwsze wyjście, przynoszące realne korzyści” — stwierdzono w komunikacie ministerstwa cytowanym przez Reutera.
System MCAS odpowiedzialny za dwie katastrofy
Brak nowych instrukcji dotyczących działania systemu MCAS oraz niewystarczające przeszkolenie pilotów na całym świecie, ponieważ producent samolotów błędnie założył, że piloci sami zrozumieją mechanizm tego systemu, doprowadziły do dwóch katastrof nowych modeli samolotów: w 2018 roku w Indonezji oraz w marcu 2019 roku w Etiopii. W wyniku tych zdarzeń zginęło 346 osób. Boeing ostatecznie przyznał się do oszustwa, zgodził się na zapłatę grzywny w wysokości 487,2 miliona dolarów oraz poddał się trzyletniemu nadzorowi niezależnego prawnika.
Obecne porozumienie oznacza również, że Boeing nie będzie już przyznawa