GDDKiA planuje w 2025 roku udostępnić kierowcom ponad 400 km nowych dróg
Joanna Kamińska
21 stycznia GDDKiA na swojej stronie internetowej zamieściła komunikat dotyczący dróg krajowych w sieci TEN-T i korytarzach międzynarodowych.
TEN-T, czyli transeuropejska sieć transportowa
Sieć TEN-T (ang. Trans-European Transport Network), czyli transeuropejska sieć transportowa stanowi sieć głównych połączeń transportowych w obrębie Unii Europejskiej. Obejmuje szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne, a ponadto platformy multimodalne i węzły miejskie. Jej głównym celem jest sprawny transport ludzi i towarów, zapewnianie dostępu do miejsc pracy i usług, oraz umożliwianie handlu i rozwoju gospodarczego.
Kształt sieci TEN-T określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013.
Rozwój sieci TEN-T następuje w trzech etapach:
- sieć bazowa (do końca 2030 roku),
- rozszerzona sieć bazowa (do końca 2040 roku),
- sieć kompleksowa (do końca 2050 roku).
W obrębie sieci TEN-T istnieje dziewięć europejskich korytarzy transportowych. Ich zadaniem jest rozwój przewozu osób i ładunków na kluczowych trasach międzynarodowych. Przez terytorium Polski przebiegają aż trzy z tych tras:
- Morze Bałtyckie – Morze Północne,
- Morze Bałtyckie – Adriatyk,
- Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.
3900 km sieci bazowej TEN-T niemal ukończone
Docelowo wspomniana sieć TEN-T w Polsce ma mieć długość ok. 7700 km. Z tego ok. 3900 km ma stanowić sieć bazowa składająca się z połączeń priorytetowych. Czas na realizację tej sieci mija wraz z końcem 2030 roku. Jednak – według zapewnień GDDKiA – jest ona już w znacznym stopniu ukończona.
W pełni funkcjonują ciągi autostrad:
- A1,
- A4,
- A6,
- A8.
W przypadku ciągów dróg ekspresowych kompletne są:
- S2 w Warszawie,
- S8 od Wrocławia do Łodzi i od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej,
- S17 od Warszawy do Lublina,
- S19 od Lublina do Rzeszowa,
- S22 od Elbląga do granicy Polski.
Rozszerzona sieć bazowa oraz sieć kompleksowa TEN-T
Do końca 2040 roku ma – zgodnie z planem – zostać ukończona rozszerzona sieć bazowa TEN-T na terenie naszego kraju. Do sieci tej zaliczają się drogi położone we wschodniej Polsce. Według zapewnień GDDKiA, większość tras ma zostać ukończona dużo wcześniej niż w 2040 roku.
Z kolei do końca 2050 roku mają powstać wszystkie trasy zaplanowane w ramach sieci kompleksowej TEN-T. Obecnie w całości ukończone są trzy odcinki wchodzące w skład tej sieci:
- autostrada A18 od granicy z Niemcami do Krzyżowej,
- droga ekspresowa S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy,
- droga ekspresowa S8 od Ostrowi Mazowieckiej do Białegostoku.
Niemal 8 tys. km: Tyle dróg szybkiego ruchu ma być w Polsce
Docelowa długość dróg szybkiego ruchu w Polsce – jak informuje GDDKiA we wspomnianym komunikacie – planowana jest na ok. 7980 km, z czego ok. 2100 km to autostrady. Aktualnie do ruchu udostępnionych jest 5206 km dróg szybkiego ruchu, w tym niemal 1885 km stanowią autostrady, a prawie 3321 km – drogi ekspresowe. W trakcie realizacji jest kolejne ponad 65 km autostrad oraz niemal 1270 km dróg ekspresowych.
W 2025 roku GDDKiA planuje na autostradzie A2 oddać do użytku odcinki od Siedlec do Białej Podlaskiej oraz wyłonić wykonawców jej dalszej części – do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie.
W przypadku dróg ekspresowych chce natomiast w tym roku m.in. w pełni ukończyć drogę S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą. W kolejnych latach planuje zamknąć realizację S1 na odcinku od Pyrzowic do Zwardonia oraz S7 od Gdańska do Warszawy.