Polski wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka wystosował pismo do firmy Apple w celu udostępnienia w naszym kraju funkcji łączności satelitarnej, która może ratować życie w sytuacjach awaryjnych. Inicjatywę zapoczątkowało złożenie skargi do UOKiK przez posiadaczy iPhone'ów.
Ponad 20 tys. Polaków poczuło się oburzonych faktem, że pomimo zapłacenia pełnej sumy za telefon firmy Apple, nieaktywne pozostają pewne podstawowe funkcje. Osoby te podpisały się pod skargą zgłoszoną do UOKiK, w sprawie nieuczciwych praktyk konsumenckich amerykańskiego giganta technologicznego.
Apple obecne jest w kraju nad Wisłą od 1991 roku, jednak wielu klientów odnosi wrażenie, że dla firmy polski rynek nadal jest na jednym poziomie z przysłowiowymi "krajami Trzeciego Świata". Wiele funkcji dostępnych bezproblemowo w innych krajach pozostaje u nas zablokowanych, albo korzystanie z nich jest utrudnione. Przykładami mogą być klawiatura QuickType, opcja Tap to Cash czy wprowadzana dopiero na świecie opcja sztucznej inteligencji (w tej sytuacji Apple zdaje się chcieć pominąć lub opóźnić wprowadzenie na całym europejskim rynku ze względu na ostre regulacje unijne). Niedostępne w Polsce jest też satelitarne wzywanie pomocy.
Resort cyfryzacji zainteresował się sprawą właśnie ze względu na ten ostatni czynnik. Opcja ma ratować życie, co zdaje się mieć szczególne znaczenie w obliczu ostatniej powodzi, kiedy wiele osób znalazło się w sytuacji zagrożenia życia. W przypadku braku połączenia z siecią komórkową telefony nie są w stanie wybrać numeru ratunkowego, by uzyskać pomoc straży pożarnej, policji czy ratowników medycznych. Urządzenia iPhone od Apple radzą sobie z tym problemem, mając możliwość wykonania połączenia bezpośrednio przez nadajnik satelitarny, jednak nie wszędzie funkcja ta jest dostępna.
Gramatyka podkreśla, że w państwach takich jak Francja, Niemcy czy Irlandia satelitarne wzywanie pomocy jest dostępne i spełnia swoją funkcję. Zaznacza też, że Polska jest gotowa na jej wdrożenie, a urządzenia operujące na systemie iOS są bardzo popularne (rządowe dane wskazują, że jest to 19 proc. wszystkich smartfonów).
Ministerstwo wyraziło chęć współpracy przy rozwiązywaniu kwestii technologicznych i prawnych z firmą Apple. Został też już wyłoniony zespół mający zająć się sprawą zaszczepienia systemu w naszym kraju.
Satelitarne wzywanie pomocy dostępne jest od modelu iPhone 14, który został wprowadzony na rynek w 2022 roku.
Oprac.: MT