Notowania Allegro na GPW mocno zniżkowały, po publikacji raportu za III kwartał 2023 r. O ile wyniki są w większości zgodne z oczekiwaniami rynku, o tyle straszyć inwestorów mogą prognozy biznesowe na przyszłość.
Cena akcji Allegro zniżkowała w czwartek na koniec sesji o 9,28 proc. do 29,515 zł przy 327 mln zł obrotu, po tym jak na rynku ukazał się raport wynikowy spółki za trzeci kwartał. Nie był on większym zaskoczeniem na poziomie kluczowych pozycji i poza pozytywna niespodzianką na zysku netto nie różnił się znacznie od konsensusu przygotowanego przez PAP. Inwestorzy mogli jednak zwróci uwagę na część raportu, dotyczącą prognoz na przyszłość.
Na rynku „International” w pierwszych tygodniach czwartego kwartału wartość GMV (łączna wartość sprzedanych towarów) nadal spadała w przedziale dwudziestu procentach w pierwszych tygodniach czwartego kwartału – informuje Allegro w raporcie przekazanym na rynek.
„Przewidywana wartość GMV na działalności międzynarodowej spadnie w czwartym kwartale o 10-14% rdr, przychody o 33-38% rdr, a skorygowana strata EBITDA wyniesie 160-180 mln zł. Wydatki inwestycyjne szacowane są na 20-30 mln zł za granicą” – przekazano w komunikacie prasowym.
Chociaż rynek „International” z przychodami w III kwartale rzędu 489 mln zł i ujemną EBITDĄ (skor. – 101 mln zł) jest znacznie mniejszy od polskiego, gdzie przychody sięgnęły 1,95 mld zł, a skor. EBITDA 778 mln zł, to jednak pogłębienie straty za granicą czwarty kwartał z rzędu może martwić inwestorów. W dodatku z prognozą na jej zwiększenia na poziomie skorygowanego wyniku EBITDA nawet do 180 mln zł.
„Bardzo wysokie planowane nakłady marketingowe i bardziej konserwatywne oczekiwanie, co do marży na sprzedaży towarów w 1P są prawdopodobnie kluczowymi czynnikami odpowiedzialnymi za tak wysoką oczekiwaną stratę” – napisali analitycy DM Trigon, cytowani przez PAP.
Pozytywnie natomiast można określić wynik całej Grupy na poziomie zysku netto j.d. Wyniósł on 241,7 mln zł wobec przewidywanych przez analityków 208,9 mln zł. Rok wcześniej grupa miała 2,2 mld zł straty netto, gdyż wynikach za III kwartał 2022 roku ujęto niepieniężny odpis z tytułu utraty wartości aktywów Mall Group a.s. i WE|DO CZ s.r.o. w wysokości 2,29 mld zł.
Warto zauważyć, że sprzedaży brutto (GMV) z działalności w Polsce wzrosła w trzecim kwartale o 10,5 proc. r/r do 13,3 mld zł, znacząco przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej w Polsce. Do tego liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła szósty kwartał z rzędu, osiągając poziom 14,5 mln w trzecim kwartale. Średnia wartość GMV na aktywnego kupującego zwiększyła się o 7,3 proc. r/r do 3.699 zł rocznie.
Ten trend zdaje się być kontynuowany bowiem jak doniósł w wywiadzie dla PAP Biznes dyrektor finansowy Allegro Jon Eastick, którego udzielił już po publikacji wyników, spółka miała w październiku ponad 10-proc. wzrost GMV w Polsce i notuje bardzo solidny start w pierwszych dniach Black Weeks.
W kontekście zachowania kursu Allegro warto przypomnieć, że w tym roku miały miejsce już dwie transakcje sprzedaży znaczących pakietów akcji przez największych akcjonariuszy spółki w procedurze ABB. Po ostatniej z października akcjonariusze sprzedający wtedy walory oraz fundusz Permira, a nie biorący udziału w ABB, zobowiązali się nie sprzedawać kolejnych pakietów przez 90 dni od dnia rozliczenia transakcji. Cenę transkacji w ostatnim ABB ustalono na 29 zł.
MKu