Jak wskazano w raporcie EY zatytułowanym „Polskie firmy w obliczu ceł: Strategiczne zmiany w odpowiedzi na niepewność handlową”, 29% firm stawia czoła wyzwaniom związanym z cłami, przenosząc produkcję za granicę. Ponadto rozważają one zmianę dostawców (28%) i przekierowanie eksportu na rynki alternatywne (26%).
Raport ujawnia, że nieco ponad połowa (51%) polskich przedsiębiorstw przewiduje negatywny wpływ taryf na swoje sektory, a znaczna część (52%) wyraża obawy dotyczące wzrostu kosztów produkcji.
„Chociaż 75% respondentów przyznaje, że cła zmuszają ich do rewizji strategii biznesowych, 51% uważa, że zmiany te będą jedynie niewielkimi korektami. Firmy podają takie działania, jak przeniesienie produkcji do innych krajów (29%), zmiana dostawców (28%) i przeniesienie eksportu na inne rynki (26%), jako swoje odpowiedzi na problemy związane z cłami. Jednak 50% firm rozważających relokację wskazuje, że opcja ta była już uwzględniona w ich strategicznym planie” – czytamy w raporcie.
Reklama Zobacz także: Dołącz do naszego multithlonu giełdowego! Atrakcje obejmują sprint po akcje, zanurzenie się w ETF-y i wydawanie pieniędzy na nagrody.
Maciej Stefański, starszy ekonomista w Zespole Analiz Ekonomicznych EY, podkreśla, że na stosunkowo wysoki odsetek firm rozważających relokację produkcji wpływa przede wszystkim profil respondentów.
„W Polsce mikroprzedsiębiorstwa stanowią 97% wszystkich przedsiębiorstw, a ich udział w eksporcie jest znikomy. Nasze badanie obejmuje głównie średnie i duże firmy, które mają większy wpływ na gospodarkę i są bardziej zorientowane na eksport. Ich zaangażowanie w handel międzynarodowy i konieczność dostosowania się do światowych trendów zmuszają kadry zarządzające do oceny szeregu scenariuszy, w tym potencjalnego przeniesienia części produkcji za granicę” – zauważył ekonomista.
Raport wskazuje również, że firmy są podzielone w kwestii strategii inwestycyjnych. W świetle ogłoszonych ceł połowa (50%) ujawniła plany znacznego lub umiarkowanego wzrostu inwestycji, a 36