W maju polscy klienci indywidualni zarejestrowali więcej chińskich crossoverów MG HS niż toyot corolli – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Dzięki majowym rejestracjom chińsko-brytyjska marka po raz pierwszy znalazła się wśród dziesięciu najpopularniejszych w polskich salonach.
Auta z logo należącej do chińskiego koncernu SAIC Motor marki MG znalazły w maju w Polsce 425 nabywców wśród klientów indywidualnych. Przełożyło się to na 9. miejsce w rankingu popularności. Tym samym Chińczycy wśród producentów nowych aut wyprzedzili m.in. Mazdę, Opla, Audi, BMW czy Nissana.
Za ponad połowę rejestracji dokonywanych przez przysłowiowych Kowalskich odpowiadał crossover HS (230 szt.), co dało mu 12. pozycję wśród najpopularniejszych modeli, ex aequo z suzuki vitarą. W bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zarejestrowano więcej chińskich crossoverów niż nowych egzemplarzy dacii sandero, która jeszcze rok temu znajdowała się w ścisłej czołówce wyborów polskich klientów indywidualnych. MG HS zanotował w maju także lepszy wynik od toyoty corolli, kii xceed czy skody fabii.
Rejestracje nowych aut wśród klientów indywidualnych w maju 2024 r. – najpopularniejsze modele |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
1. |
Toyota RAV4 |
761 |
+61 |
2. |
Kia Sportage |
607 |
+39 |
2. |
Toyota Yaris Cross |
607 |
+58 |
4. |
Toyota C-HR |
474 |
-11 |
5. |
Skoda Kamiq |
442 |
+4 |
6. |
Volkswagen T-Roc |
413 |
+35 |
7. |
Skoda Octavia |
353 |
-21 |
8. |
Hyundai Tucson |
335 |
+60 |
9. |
Toyota Yaris |
328 |
+10 |
10. |
Dacia Duster |
313 |
-22 |
11. |
Volkswagen Tiguan |
233 |
-45 |
12. |
Suzuki Vitara |
230 |
-4 |
12. |
MG HS |
230 |
+40 |
14. |
Dacia Sandero |
229 |
-30 |
15. |
Kia Xceed |
221 |
+31 |
16. |
Toyota Corolla |
220 |
-32 |
17. |
Skoda Fabia |
216 |
-9 |
18. |
Cupra Formentor |
212 |
+18 |
19. |
Hyundai i20 |
182 |
-3 |
19. |
Kia Stonic |
182 |
+48 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego Samar |
MG to chińsko-brytyjski producent samochodów osobowych. Marka znalazła się w chińskich rękach po tym, gdy w połowie 2005 r. zbankrutowała zarządzająca zarówno nią jak i Roverem brytyjska spółka MG Rover Group.
MG oferuje w Polsce obecnie trzy modele. To wspomniany już crossover HS, który w podstawowej wersji kosztuje 103 800 zł, elektryczny hatchback MG 4 (od 125 200 zł) oraz kompaktowy crossover ZS, którego ceny startują od 79 800 zł. To jeden z dwóch chińskich modeli oferowanych na polskim rynku, który można nabyć za mniej niż 100 tys. zł.
Wyższe cła na chińskie „elektryki” od lipca
Wkrótce ceny chińskich modeli mogą się jednak zmienić. Komisja Europejska w środę, 12 czerwca, ustanowiła bowiem wyższe cła na auta elektryczne sprowadzane z Państwa Środka, a więc nie tylko oryginalnie chińskie auta, ale także m.in. produkowane w Chinach tesle.
Począwszy od 4 lipca obowiązujące taryfy, które wynoszą teraz 10 proc., wzrosną do nawet 38,1 proc. Najwyższa stawka dotyczy koncernu SAIC, do którego należy marka MG. Indywidualnymi cłami zostaną objęte także samochody produkowane przez koncern BYD (17,4 proc.) oraz Geely (20 proc.). Pozostali producenci pojazdów elektrycznych w Chinach mają podlegać cłu w wysokości 21 proc.
Wyższe cła to efekt przeprowadzonego przez Komisję Europejską dochodzenia, które wykazało, że chińscy producenci aut oraz ich dostawcy otrzymują od chińskiego rządu dotowane pożyczki, ulgi podatkowe i tanie grunty, które pozwalają im stosować dumping cenowy i podgryzać europejską konkurencję.