Dwie hale produkcyjne umożliwiające wytwarzanie nowego, elektrycznego modelu eCrafter zostaną zbudowane w fabryce firmy Volkswagen Poznań w miejscowości Września. W poniedziałek dokonano uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod realizację tego przedsięwzięcia.

Wartość całej inwestycji wynosi 1,5 mld zł. W hali o obszarze przekraczającym 35 tys. m kw. produkowana będzie platforma podwozia eCraftera. Pracować w niej będzie 150 robotów, które będą odpowiedzialne między innymi za procesy spawania, zgrzewania oraz klejenia. W drugiej hali, której powierzchnia to 24 tys. m kw., powstanie magazyn akumulatorów i strefa logistyczna. Planowane zakończenie budowy to połowa 2027 roku.
– Dzięki tej inwestycji będziemy wytwarzać najnowszą generację w pełni elektrycznego modelu eCrafter. To kolejny krok ku zrównoważonemu transportowi, co umocni naszą pozycję w obszarze lekkich samochodów dostawczych w przyszłości – oznajmił w poniedziałek we Wrześni prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze Stefan Mecha.
Przypomniał, że w nadchodzącym roku fabryka będzie obchodzić dziesięciolecie swojego funkcjonowania. – W tym czasie z linii produkcyjnej zjechało blisko 560 tys. pojazdów modelu Crafter i Grand California, a dodatkowo wyprodukowano około 175 tys. pojazdów modelu MAN TGE – łącznie przeszło 700 tys. pojazdów – dodał.
– Uważamy, że przyszłość mobilności leży w elektryfikacji, również przyszłość lekkich pojazdów użytkowych jest związana z elektrycznością. Już teraz, dzięki marce Volkswagen Samochody Dostawcze, zajmujemy czołową pozycję na rynku elektrycznych samochodów dostawczych w Europie i chcemy tę pozycję wzmacniać. Elektryfikujemy naszą ofertę i przekształcamy nasze fabryki w kierunku elektromobilności – zaznaczył Mecha.
Wiceminister rozwoju i technologii Tomasz Lewandowski stwierdził, że decyzja przedsiębiorstwa o rozbudowie zakładu we Wrześni to pozytywna wiadomość dla polskiej gospodarki. Zauważył, że Volkswagen Poznań jest największym pracodawcą w województwie wielkopolskim – zatrudnia ponad 9 tys. pracowników. Znaczną część komponentów potrzebnych do produkcji samochodów spółka nabywa w naszym kraju.
– Volkswagen jest postrzegany w Wielkopolsce nie jako inwestycja zagraniczna, lecz jako firma, która na stałe wpisała się w krajobraz gospodarczy Polski (…). Nadal możecie Państwo liczyć na wsparcie ze strony administracji rządowej – podkreślił. Dodał, że omawiana inwestycja świadczy o tym, iż Polska konkuruje obecnie nie tanią siłą roboczą, ale przyciąga inwestycje dzięki jakości i poziomowi wykształcenia kadr oraz bardzo wysokim kompetencjom personelu.
Według władz Wrześni obecność firmy Volkswagen Poznań jest ważna z punktu widzenia lokalnego rozwoju gospodarczego. – Dzięki powstaniu fabryki Volkswagena we Wrześni nastąpił prężny rozwój miasta, w którym stale rośnie liczba mieszkańców, powstają nowe budynki mieszkalne i kolejne inwestycje – zaakcentował zastępca burmistrza Wrześni Artur Mokracki.
Prezeska firmy Volkswagen Poznań Stefanie Hegels podkreśliła, że rozbudowa podniesie konkurencyjność przedsiębiorstwa; oznacza również rozwój umiejętności i pewność zatrudnienia.
– Od samego początku fabryka we Wrześni symbolizowała nowoczesność, innowacyjność i zrównoważony rozwój, a dziś otwieramy kolejny jej etap. Volkswagen zainwestuje 1,5 miliarda złotych w rozbudowę. Dzisiejsze wmurowanie kamienia węgielnego to przede wszystkim potwierdzenie, że Września jest miejscem naszego dalszego rozwoju i przyszłości nowoczesnej mobilności – powiedziała.
Całkowita powierzchnia zakładu we Wrześni wynosi około 220 ha. W procesie produkcyjnym wykorzystuje on ponad 1300 robotów, jak również systemy jakości bazujące na sztucznej inteligencji. Zakład dysponuje także jedną z największych w Europie przyzakładowych farm fotowoltaicznych. W dni słoneczne instalacja gwarantuje fabryce pełną niezależność energetyczną. (PAP)
rpo/ pad/



