Zastrzeżenie numeru PESEL nie daje stuprocentowej ochrony przed kradzieżą pieniędzy z konta bankowego – zauważa serwis Infor.pl. W obowiązujących przepisach istnieje bowiem luka. Chodzi o to, że ograniczenie możliwości wypłaty gotówki w placówce bankowej ma zastosowanie dopiero od kwoty 12 726 zł. Co, jeżeli oszust pokusi się na niższą sumę? Właściciela konta czeka niemały stres.
/Arkadiusz Ziółek /East News
Instytucje finansowe, notariuszowie oraz szereg prywatnych firm z dostępem do wrażliwych danych klientów od czerwca br. mają nowy obowiązek. Chodzi o weryfikację zgłoszeń dotyczących chociażby prośby o udzielenie pożyczki w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL.
Klient, który taki numer PESEL zastrzeże, jest chroniony przed konsekwencjami, jakie mogą wynikać z kradzieży danych. W praktyce ma to oznaczać, że jeżeli bank udzieli kredytu niewłaściwej osobie, posługującej się nie swoim dowodem osobistym, ofiara tego oszustwa nie będzie musiała spłacać pożyczki, bo ten obowiązek będzie zostanie przeniesiony na firmę.
Reklama
Zastrzeżenie numeru PESEL. Istnieje „luka”, która może słono kosztować
Jednak jak zauważa Infor.pl, w nowym prawie istnieje pewna „luka”. Chodzi o zapis, który wskazuje, że konieczność weryfikacji numeru PESEL w rejestrze w sytuacji wypłacania gotówki z konta obowiązuje dopiero od określonej kwoty. A tą zgodnie z przepisami jest trzykrotność płacy minimalnej. Jeszcze w czerwcu mowa tu o sumie 12 726 zł, natomiast od lipca, tj. od wejścia w życie podwyżki najniższej krajowej z 4242 do 4300 zł, próg ten urośnie do kwoty 12 900 zł.
Powyżej tej kwoty banki nie będą mogły pozwolić na wypłatę środków klientowi, który zastrzegł swój numer PESEL. Do transakcji dojdzie w momencie odwieszenia blokady przez daną osobę, co można zrobić przez portal ePUAP lub w aplikacji mObywatel. O konieczności takiego ruchu banki informują na swoich stronach internetowych.
Jednocześnie wniosek o wypłatę kwoty niższej od wspomnianego limitu nie musi być weryfikowany przez pracownika banku. Ewentualnie może go zaniepokoić inny szczegół, jak np. odmienny od wzoru w systemie podpis osoby chcącej dokonać wypłaty, co jednak jest zależne od czynnika ludzkiego, nie przepisów.
Co może zrobić poszkodowany klient po wypłacie środków z jego konta bez weryfikacji PESEL-u?
Co zatem musi zrobić klient, z konta którego wypłacono przykładowe 11 tys. złotych? Jak wskazuje Infor.pl, obowiązek zwrotu środków nadal ciąży na banku. Proces ten będzie trzeba jednak zgłosić i odpowiednio uzasadnić, co może wiązać się ze stresem i stratą czasu.
W innych sytuacjach mogących narazić klienta na straty finansowe, nowe prawo jest bardziej precyzyjne. Weryfikacja numeru PESEL ma nastąpić każdorazowo przy okazji: zakładania konta bankowego; wniosku o kredyt gotówkowy, hipoteczny lub o wydanie karty kredytowej; istotnych zmian przy koncie bankowym, jak np. zmiana limitów wypłat środków lub zmian dokonywanych przy istniejących już umowach kredytowych, jak np. zwiększenie zadłużenia.