Prezes UOKiK postawił zarzuty naruszania praw konsumentów platformie Temu. Urząd zauważa niejasne dane sprzedawcy i moment zawarcia umowy. Dopatrzył się poważnych uchybień także w innych kwestiach. Kara może być bardzo wysoka.
/Rex Features/EAST NEWS /East News
Gdzie zwrócić towar zakupiony na Temu? Do kogo kierować reklamację? Kiedy dochodzi do zawarcia umowy? Prezes UOKiK uważa, że klienci nie znają jasnych odpowiedzi na te pytania i stawia zarzuty chińskiemu serwisowi.
Zarzuty dla irlandzkiego operatora Temu
Za sprzedaż prowadzoną na terenie Polski przez Temu odpowiada irlandzka spółka Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie. To właśnie jej Prezes UOKiK postawił zarzuty naruszania praw konsumentów po tym, jak Urząd sprawdził sposób prezentowania informacji ważnych dla kupujących na stronie i w aplikacji Temu.
Reklama
W trakcie zakupów internetowych klient musi być poinformowany jeszcze przed zawarciem umowy o tym, jakie prawa będą nam przysługiwały. Przede wszystkim powinien mieć świadomość, czy dokonuje zakupu od osoby fizycznej czy przedsiębiorcy oraz jaki jest podział obowiązków między sprzedającym a platformą, z której korzysta przy zamawianiu.
Zdaniem Prezesa Urzędu, podczas dokonywania zakupów poprzez stronę internetową lub aplikację mobilną Temu, konsumenci mogą nie otrzymywać jasnej i wyraźnej informacji na ten temat.
UOKiK stawia zarzuty Temu. Niejasne dane sprzedawcy
Wątpliwości budzi też sposób przedstawiania danych sprzedawców. Żeby do nich dotrzeć, trzeba kilkukrotnie kliknąć w wybrane elementy interfejsu. Zdarza się też, że niektóre dostępne tam treści przedstawione są w języku chińskim.
Tymczasem, podczas zakupów w e-commerce priorytetem jest zapewnienie konsumentom przejrzystości i rzetelnej wiedzy na temat umowy zawieranej na odległość. Unijna dyrektywa Omnibus zwiększyła ochronę w cyfrowym świecie, a Prezes UOKiK weryfikuje, czy nowe przepisy są prawidłowo stosowane.
UOKiK stawia zarzuty Temu. Niejasny moment zawarcia umowy
Kolejny zarzut dotyczy oznaczania przycisku służącego do zamówienia produktów, tak aby konsumenci wiedzieli, w którym momencie powstaje obowiązek opłacenia towarów w wirtualnym koszyku. W opinii Prezesa UOKiK oznaczenie „Złóż zamówienie” może być niewystarczające. Zgodnie z przepisami prawa ten komunikat powinien zawierać sformułowanie „z obowiązkiem zapłaty” lub inne równoważne i jednoznaczne sformułowanie.
„Z kim zawieramy umowę, do kogo wysłać zwracany towar, do kogo kierować reklamację – te informacje jako konsumenci powinniśmy otrzymywać, zanim podejmiemy decyzję o zakupie przez internet. Powinniśmy też wiedzieć kiedy dokładnie zawieramy umowę. Ten moment jest ważny w szczególności przy podejmowaniu decyzji zakupowych w sieci”, mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kolejne postępowanie wobec Temu
Jeżeli zarzuty się potwierdzą, spółce Whaleco Technology Limited grozi kara do 10 proc. obrotu za każdą zakwestionowaną praktykę. W sprawie Temu Prezes UOKiK prowadzi również postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdza m.in. sposób prezentowania cen oraz inne informacje przedstawiane konsumentom.
Temu to jedna z największych platform zakupowych z chińskim kapitałem. Oferuje różne kategorie towarów, m.in. odzież, kosmetyki, sprzęty elektroniczne czy artykuły gospodarstwa domowego.