Koszt utrzymania pracownika to nie tylko pensja, jaką pracodawca cyklicznie wypłaca zatrudnionemu, ale także wszelkie formalności, jakie znajdują się po stronie szefostwa. Z punktu widzenia pracodawcy, koszt utrzymania pracownika znacząco przewyższa więc kwotę, która co miesiąc trafia na konto zatrudnionego. Warto zdawać sobie sprawę z tego, ile kosztuje pracodawcę nasza umowa o pracę. Ułatwi to negocjowanie podwyżek, ale też pozwala przemyśleć, czy korzystniejsze nie będą inne formy zatrudnienia.
/123RF/PICSEL
Reklama
Co pracodawca opłaca za pracownika ?
Na pracodawcy spoczywa obowiązek opłacania składek ZUS za każdego pracownika, któremu wypłaca wynagrodzenie. Składka ta jest łączną sumą przeznaczoną na ubezpieczenie emerytalne (9,76 proc.), rentowe (6,5 proc.), wypadkowe (0,67-3,3 proc.), Fundusz Pracy (2,45 proc.), Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,1 proc.).
Oznacza to, że jeśli jako pracownik otrzymujesz wynagrodzenie brutto w wysokości 4000 złotych, czyli 3022 zł „na rękę”, koszt pracodawcy wynosi 4801 złotych. Od 1 lipca po raz drugi w tym roku wzrosła płaca minimalna. Obecne minimalne wynagrodzenie to 3600 złotych brutto. Koszt pracodawcy zatrudniającego pracownika za minimalne wynagrodzenie to 4337,28 złotych.
Dla porównania, zatrudnienie pracownika z wynagrodzeniem minimalnym w ubiegłym roku kosztowało pracodawcę 3626,46 złotych.
Jakie są dodatkowe koszty pracy?
Odprowadzanie składek i wynagrodzenie dla pracownika to nie wszystkie koszty, jakie wiążą się z jego utrzymaniem. Pracodawca opłaca także cykliczne badania lekarskie, szkolenia z zakresu BHP. W przypadku zwolnień lekarskich, pracodawca opłaca wypłatę pracownika przez pierwsze 33 dni choroby.
Pracodawca zobowiązany jest także do wypłaty rekompensaty za ewentualne godziny nadliczbowe i oczywiście, do opłacenia pełnego wynagrodzenia w czasie urlopu pracownika. Dodatkowymi kosztami, nie ponoszonymi przez wszystkich pracodawców, są także benefity: szkolenia, kursy, karty sportowe, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie.
Dlaczego niektórzy pracodawcy wolą umowy zlecenia?
Zatrudnianie pracowników w ramach umowy zlecenia jest obecnie korzystne dla pracodawcy tylko w przypadku, gdy zatrudnia w ten sposób osobę poniżej 26. roku życia, uczącą się. Wtedy kosztem jest kwota brutto wpisana na umowie.
Jeśli jednak pracodawca zatrudnia każdą inną osobę w oparciu o taką umowę, wiąże się to dla niego z pokryciem ubezpieczenia emerytalnego, zdrowotnego i rentowego, odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy, składki na Fundusz Pracy i FGŚP. W takim przypadku nie ma znaczenia, czy będzie to umowa zlecenie czy umowa o pracę: a w przypadku tej drugiej można liczyć na odrobinę mniej formalności. Szczególnie w przypadku długoterminowego wykonywania obowiązków przez pracownika.
Jak widać, koszty pracodawcy znacznie przewyższają kwotę, która wpisana jest jako wynagrodzenie brutto w umowie o pracę. Warto o tym pamiętać przy negocjowaniu podwyżek i przygotować się zawczasu na argument pracodawcy o wzroście jego kosztów. W internecie dostępne są liczne kalkulatory pozwalające obliczyć całość wynagrodzenia netto i brutto – z perspektywy pracownika i pracodawcy.
KO
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News