AI w polskich firmach – jakie niebezpieczeństwa czyhają na polskich przedsiębiorców

Ai W Polskich Firmach Jakie Niebezpieczenstwa Czyhaja Na Polskich Przedsiebiorcoacutew A364e67, NEWSFIN

Foto: AdobeStock

Magdalena Auzbiter

Narzędzia opierające się na sztucznej inteligencji stanowią wielką pomoc i szansęna rozwój dla wielu przedsiębiorstw. Tkwi w nich ogromny potencjał. Ale tak jak wszystko, niesie ona ze sobą także potencjalne jak i realne zagrożenia. Konieczny jest więc „umiar” oraz wdrożenie odpowiednich zasad bezpieczeństwa. 

Z badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” wynika, że aż dwie trzecie rodzimych firm wdrożyło polityki korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, w tym m.in. chatbotów, a kolejne 30 proc. już zastanawia się nad przyjęciem tego typu zasad. Polscy przedsiębiorcy są bardzo świadomi jakie ryzyko wiąże się z wykorzystywaniem w swojej działalności sztucznej inteligencji. Nie jest to jednak zaskoczeniem dla ekspertów, którzy podkreślają, że polskie firmy rozsądnie podchodzi do wszelkich zmian technologicznych, ale jednocześnie nie boi się z nich korzystać i sprawnie wdraża je do swoich rozwiązań. 

– Nie inaczej jest w przypadku sztucznej inteligencji. Jednak w tym przypadku przedsiębiorcy, bogatsi o doświadczenia okresu pandemicznego, podchodzą nie tylko z entuzjazmem, ale i ostrożnością, zdając sobie sprawę, że AI opiera się na danych. Zbliżone podejście obserwujemy w innych europejskich państwach, co wynika z faktu, że dla organizacji we wszystkich krajach narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są w większości równie nowe – wyjaśnia Patryk Gęborysa, partnera EY Polska.

Podstawą firmowych regulacji może być tzw. AI Act, czyli przepisy unijne, które jako pierwsze na świecie będą regulować stosowanie sztucznej inteligencji. Zgodnie z nimi  systemy AI mają chronić prawa podstawowe, jak: demokracja, praworządność i zrównoważony rozwój środowiska, jednocześnie stymulując innowacje. Jednocześnie zakazano:

– poznawczo-behawioralna manipulacja ludźmi lub określonymi wrażliwymi grupami: na przykład zabawki aktywowane głosem, które zachęcają dzieci do niebezpiecznych zachowań.

– Identyfikacja biometryczna i kategoryzacja osób fizycznych.

– Scoring (klasyfikacja punktowa) obywateli: klasyfikacja ludzi na podstawie ich zachowań, statusu społeczno-ekonomicznego lub cech osobistych.

– oraz systemy identyfikacji biometrycznej działające w czasie rzeczywistym i zdalnie, takie jak rozpoznawanie twarzy.

Podstawą wprowadzenia do firmy sztucznej inteligencji jest współpraca z pracownikamim i organizowanie szkoleń czy dyskusji, które rozwieją wszelkie wątpliwości, zarówno w zakresie korzystania z wewnętrznych systemów AI, ale także tych ogólnodostępnych. To oni w głównej mierze będą używali tych rozwiązań i mogą napotkać najwięcej przeszkód. Ważne, żeby żaden z pracowników nie pozostał sam z nowościami, tak jak w przypadku szkolenia w nowym miejscu czy stanowisku pracy. To ważne zarówno z perspektywy pracodawcy jak i pracownika. 

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *