Implant czyniący prawym i sprawiedliwym. Człowieka można udoskonalić

Implant Czyniacy Prawym I Sprawiedliwym Czlowieka Mozna Udoskonalic 9cc30d3, NEWSFIN

W „Mechanicznej pomarańczy” przestępca Alex DeLarge (Malcolm McDowell.) trafia do więzienia, gdzie przechodzi ciężką terapię, po której nienawidzi przemocy. Niedługo wystarczy do tego celu implant

Foto: mat. pras.

Urszula Lesman

Działanie takiego implantu byłoby możliwe dzięki tzw. lateralizacji mózgu – powiedział James J. Hughes – wicerektor Uniwersytetu Massachusetts w Bostonie i dyrektor wykonawczy uniwersyteckiego think tanku – Institute for Ethics and Emerging. Lateralizacja mózgu to asymetria czynnościowa prawej i lewej strony ciała ludzkiego, która wynika z różnic w budowie i funkcjach obu półkul mózgowych. Naukowcy uważają, że zwiększając lub zmniejszając aktywność w różnych jego częściach, możemy wpływać na sposób, w jaki myślimy, czujemy i zachowujemy się. Dzięki neuromodulacji, czyli dostarczaniu impulsów elektrycznych lub środków farmaceutycznych do konkretnego obszaru mózgu, można sprawić, aby stworzyć ludzi bardziej moralnych i doskonalszych poznawczo.

Już można stymulować mózg

Ludzie od dawna usiłują poprawić moralność i funkcje poznawcze za pomocą leków. – Leki takie jak syntetyczna oksytocyna zwiększają zaufanie, jakie mamy do innych ludzi. Leki pobudzające zmniejszają niecierpliwe zachowania i zwiększają koncentrację na zadaniach. Istnieją różne badania pokazujące, że leki mają moralne konsekwencje dla naszego zachowania – mówi portalowi „Popular Mechanics” James J. Hughes. Jednocześnie leki mają tendencję do wpływania na prawie każdy układ w naszym organizmie, a na dodatek ich działanie jest mało subtelne.

Naukowcy oferują bardziej subtelne i skuteczne metody stymulacji mózgu: za pomocą prądu lub fal magnetycznych, które docierają z zewnątrz do konkretnej jego części – są to odpowiednio przezczaszkowa stymulacja prądem stałym i przezczaszkowa stymulacja magnetyczna.

Można też zdecydować się na bardziej inwazyjne rozwiązanie, czyli interfejs mózg-komputer. Jednym z przykładów jest stymulacja nerwu błędnego, która polega na wszczepieniu elektrod do nerwu błędnego, najdłuższego i najbardziej złożonego z nerwów czaszkowych, który jest silnie zaangażowany w obniżanie ciśnienia krwi i tętna, łagodząc w ten sposób nasz system „walcz lub uciekaj”.

Jeszcze inną techniką jest głęboka stymulacja (DBS), zabieg neurochirurgiczny polegający na umieszczeniu elektrod bezpośrednio w mózgu. Neurolodzy podkreślają, że im głębsza interwencja, tym lepsze rezultaty. Udało im się uzyskać niezwykłe wyniki, gdy próbowali zwiększyć samokontrolę, empatię, inteligencję, a nawet doświadczenia duchowe w laboratorium. Ale co dzieje się poza warunkami eksperymentalnymi, w nieprzewidywalności prawdziwego świata? – Efekt modulacji może się zmniejszyć w warunkach rzeczywistych – uważa James Giordano, profesor neurologii i neuroetyki w Centrum Medycznym Uniwersytetu Georgetown w Waszyngtonie. Jego zdaniem nie ma żadnego „obwodu moralnego” ani „jądra moralnego”, które można włączyć lub wyłączyć. „Moralność jest konstruktem społecznym” – podkreślił w rozmowie z „Popular Mechanics” profesor Giordano.

Zhakują implant

Można natomiast stymulować ośrodki, które odpowiadają za: samokontrolę, troskę, inteligencję, uczciwość, pozytywne nastawienie i transcendencję. – Osoba, która wykazuje uprzedzenia rasowe i okazuje dużo wstrętu lub strachu, w dużym stopniu podlega ciału migdałowatemu – mówi Hughes. Ciało migdałowate to masa istoty szarej znajdująca się wewnątrz każdej półkuli mózgowej i jest głównym generatorem naszego systemu reakcji „walcz lub uciekaj” i wynikającego z niego warunkowanego strachu. Natomiast, za naszymi oczami i czołem znajduje się kora przedczołowa, struktura odpowiedzialna za nasze złożone zachowania poznawcze i moderująca nasze własne zachowania społeczne. – Im silniejsza jest kora przedczołowa w porównaniu z ciałem migdałowatym, tym większe poczucie sprawiedliwości. Możesz albo powiedzieć ciału migdałowatemu, żeby się zamknęło albo zignorować fakt, że to ono kieruje twoimi działaniami – wyjaśnił Hughes.

Naukowcy podkreślają, że nowoczesna technologia niesie ze sobą także ryzyko. Na przykład możliwość „zhakowania” implantu przez cyberterrorystów czy też próby całkowitej kontroli władzy nad obywatelami w krajach totalitarnych. Zdaniem profesora Hughesa dyskusja nad implantami mózgowymi teraz to przede wszystkie dyskusja polityczna. „Musimy mieć pewność, że zastosowanie technologii samo w sobie będzie moralne” – powiedziała Beena Ammanath, dyrektor wykonawcza Global Deloitte AI Institute.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *