Polska, będąc jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków nieruchomości biurowych w Europie, otworzyła swoje drzwi dla innowacyjnej koncepcji przestrzeni coworkingowych. Ekspansja tej elastycznej formy wynajmu biur jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na elastyczność i różnorodność w korzystaniu z powierzchni biurowej.
Koncepcja coworkingu
Coworking, zwany także przestrzenią współdzieloną, odbiega od tradycyjnego modelu biurowego, oferując elastyczność i możliwość szybkiego dostosowania się do bieżących potrzeb klientów. To idealne rozwiązanie dla freelancerów, start-upów, a także średnich i dużych przedsiębiorstw, umożliwiające im dostosowanie powierzchni do ich indywidualnych potrzeb. Przestrzenie te często służą jako miejsca pracy tymczasowej, umożliwiając firmom rozszerzanie i dostosowywanie swojej działalności.
W środowisku coworkingowym, możliwość współpracy i networkingu ma kluczowe znaczenie. Firmy i jednostki korzystają z synergii talentów i profesji, co sprzyja twórczości i innowacji. Dodatkowo, takie przestrzenie oferują nie tylko elastyczność, ale także organizację różnorodnych wydarzeń, promując wymianę myśli i pomysłów oraz aktywizując użytkowników poprzez dodatkowe usługi i inicjatywy.
Przykłady na rynku polskim
Na polskim rynku coworkingowym wyróżniają się międzynarodowe marki jak: Mindspace i WeWork, które rozpoczęły swoją ekspansję, oferując innowacyjne i atrakcyjne przestrzenie w strategicznych lokalizacjach, takich jak Warszawa. Jednak również lokalne podmioty, takie jak Business Link, zdobywają uznanie, konkurując z globalnymi gigantami i oferując unikatowe i nowoczesne biura.
Coworking to nie tylko przestrzeń do pracy. To także styl życia, oparty na współdzieleniu i współpracy. W Polsce, trend ten zdobywa coraz więcej zwolenników, zwłaszcza wśród młodych przedsiębiorców i freelancerów, którzy szukają elastycznych rozwiązań, dostosowanych do ich dynamicznego trybu życia. Polskie miasta, takie jak Warszawa, Kraków, czy Wrocław, stają się coraz bardziej przyjazne dla tego rodzaju inicjatyw, oferując różnorodność i dostępność przestrzeni coworkingowych.
Coworki dosyć często są etapem przejściowym dla firm, które docelowo będą wynajmowały standardowe biuro, ale w fazie kompletowania zespołu lub rozwijania biznesu korzystają z powierzchni tymczasowej. Coworking sprawdza się także w sytuacji, gdy firma potrzebuje na czas realizacji konkretnego projektu zwiększyć zatrudnienie i niezbędną do tego powierzchnię pracy, albo ze względu na jego charakter musi przenieść zespół pracowników do innej lokalizacji.
Innym istotnym czynnikiem jest fakt, że pracodawcy zdają sobie dziś doskonale sprawę z tego, jak trudno o dobrych specjalistów, i często wynajmują atrakcyjnie zaaranżowaną przestrzeń coworkingową również po to, aby ich zespół mógł co jakiś czas popracować w innym, kreatywnym środowisku.
Dużą zaletą coworkingu jest możliwość czerpania korzyści z koncentracji wielu talentów i profesji w jednym miejscu. Taka sytuacja sprzyja twórczej atmosferze, współpracy i nawiązywaniu nowych relacji biznesowych. Większe firmy wynajmujące powierzchnię w coworku mogą korzystać z usług pracujących tam freenalncerów, dzięki czemu i jedni, i drudzy się rozwijają.
Moda zza oceanu
Moda na coworking przywędrowała do nas w taki sam sposób, jak moda na jedzenie czy odzież. Jej droga wiodła od Nowego Jorku, przez Paryż i Berlin, aż do Warszawy. Dla przykładu na rynku niemieckim bardzo dobrze rozwiniętą sieć ma Mindspace – pierwszy duży operator, który w ubiegłym roku pojawił się również w Polsce i wybrał na swoją siedzibę prestiżowe, wspaniale odrestaurowane Koszyki w Warszawie. W tej sytuacji na polski rynek nie obawiał się wkroczyć także jego największy konkurent – WeWork. Skala jego ekspansji przekroczyła wszelkie oczekiwania, ponieważ w ubiegłym roku firma otworzyła aż pięć lokalizacji i podpisała umowy na niemal 40 tys. mkw. powierzchni.
Wśród lokalnych graczy na uwagę zasługuje Business Link. To operator coworkowy, który zaczynał jako akademicki inkubator przedsiębiorczości, a w tej chwili z powodzeniem konkuruje z międzynarodowymi rywalami. Modne i widowiskowe biuro firmy w budynku Astoria jest bardzo atrakcyjną propozycją na rynku usług coworkingowych.
Według danych Colliers International duże sieci coworkingowe stworzyły w Polsce ponad 200 tys. mkw. elastycznej powierzchni biurowej. Mowa przede wszystkim o Warszawie – największym i najbezpieczniejszym rynku – ale w dalszej kolejności także o dużych ośrodkach regionalnych, między innymi Krakowie i Wrocławiu. Moda na coworking spowodowała, że tego typu przestrzenie powstają coraz częściej także w miastach średniej wielkości.