Jeśli po wrześniu pisaliśmy, że „polski konsument wyruszył na zakupy”, to w październiku śmiało można stwierdzić, że jeszcze z nich nie wrócił. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej okazały się bowiem o wiele lepsze, niż prognozowali eksperci.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, wartość sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku 2025 roku była o 5,4% wyższa niż w roku poprzednim. Co prawda, jest to mniej niż rewelacyjne 6,4% zanotowane we wrześniu, jednak wciąż plasuje się to jako jeden z lepszych wyników od wiosny 2022 roku.


GUS
Październikowy wynik sprzedaży detalicznej w Polsce stanowił miłą niespodziankę dla większości ekonomistów, którzy średnio oczekiwali rezultatu na poziomie 3,7%.
Po uwzględnieniu wpływu czynników sezonowych, w październiku 2025 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych była o 5,6% wyższa niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku i wykazała wzrost o 1,9% w porównaniu do września. Wynika z tego, że efekty kalendarzowe nie miały znaczącego wpływu na październikowe wyniki sprzedaży detalicznej.
Po lepszych od oczekiwań październikowych danych z przemysłu i budownictwa, także handel zaskoczył po mocniejszej stronie. Sprzedaż detaliczna towarów wzrosła o 5,4%r/r (ING: 3,8%; konsensus: 4,0%) przy solidnych wzrostach popytu na dobra trwałe. Wzrost PKB w 4kw25 będzie mocny. pic.twitter.com/XQi4G4CTch
— ING Economics Poland (@ING_EconomicsPL) November 25, 2025
Z danych GUS wyraźnie wynika, że ostatnie miesiące przyniosły zauważalne ożywienie w handlu detalicznym, które nastąpiło po bardzo słabej wiośnie, zimie i jesieni ubiegłego roku. Pomimo spadków w lutym i marcu, pierwsze dziesięć miesięcy 2025 roku przyniosło realny (uwzględniając zmiany cen) wzrost sprzedaży o 4,3% rok do roku. Dla porównania, w analogicznym okresie roku 2024 sprzedaż wzrosła jedynie o 2,4% rok do roku. Oznacza to, że tegoroczny wzrost jest niemal dwukrotnie szybszy od zeszłorocznego.


GUS
Tegoroczne ożywienie w sklepach spowodowało, że indeks sprzedaży detalicznej w końcu wydostał się z zastoju, który dominował w latach 2022-24. Po okresie konsumpcyjnego boomu w latach 2021-22 (dodatkowo wzmocnionego przez napływ migrantów i uchodźców wojennych z Ukrainy), indeks sprzedaży detalicznej utrzymywał się na zbliżonym poziomie. Dopiero od wiosny obserwujemy wzrost.
Dobra trwałego użytku motorem napędowym statystyk sprzedaży
W strukturze sprzedaży detalicznej nadal można zauważyć trzy główne tendencje. Po pierwsze, sprzedaż samochodów (i artykułów motoryzacyjnych) nadal utrzymuje się na wysokim poziomie, w październiku była o 15,6% wyższa niż rok wcześniej. Dla porównania, we wrześniu wzrost w tej kategorii wyniósł 15% rok do roku, w sierpniu 9,4% wobec 10,7% w lipcu, 15,7% w maju oraz wzrost o 14,9% w kwietniu i aż 18,4% w marcu.
Po drugie, w ostatnich miesiącach konsumenci, po kilkuletniej przerwie, w końcu powrócili do sklepów meblowych i zwiększyli zainteresowanie sprzętem AGD i RTV. Sprzedaż w tej kategorii wzrosła o 13,9% rok do roku. We wrześniu odnotowano zwyżkę sprzedaży w tej kategorii o 16,1%, w sierpniu o 13,9%, a w lipcu o 15,3% rok do roku.
I wreszcie po trzecie, utrzymuje się stagnacja lub spadek sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, gdzie obroty były zaledwie o 0,6% wyższe niż rok wcześniej, po równie słabych (lub nawet gorszych) wynikach zanotowanych w poprzednich miesiącach. Ten regres można powiązać z czynnikami demograficznymi (ciągły spadek liczby ludności w Polsce), jak i z postępującym zanikaniem mniejszych i średnich sklepów.
Zaobserwowano wyraźne spowolnienie w sprzedaży odzieży i obuwia, która w październiku była o 9% wyższa niż rok wcześniej. Być może nie jest to zły wynik, jednak we wrześniu obroty sklepów z tej branży wzrosły aż o 20,5% rok do roku. Niewielki wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym odnotowano natomiast w „pozostałych” sklepach (2,4% rok do roku), podczas gdy sprzedaż prasy, książek oraz w wyspecjalizowanych sklepach spadła o 3,3% rok do roku. Obroty na stacjach paliw były realnie (po uwzględnieniu zmian cen) o 4,7% wyższe niż rok wcześniej.
– W październiku 2025 roku wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 8,6% wyższa niż w roku poprzednim. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,1% do 9,3%. Wyższy niż w październiku 2024 roku był udział tej formy handlu m.in. w grupach „pozostałe” (12,9% wobec 10,1%) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części (6,4% wobec 1,3%). W grupach o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet nastąpił natomiast spadek udziału: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,0% rok temu do 20,5%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 25,9% do 24,9%) oraz „meble, rtv, agd” (z 19,0% do 18,9%) – dodaje GUS.



