
Zdecydowałeś się założyć własną firmę? Gratulacje! Według statystyk tylko 8 na 100 osób rozwija i doskonali umiejętności przedsiębiorcze. I cieszę się, że jesteś jedną z nich! Jeśli zdecydowałeś się założyć własną firmę i nie masz jeszcze dużego doświadczenia, prawdopodobnie zastanawiasz się: od czego zacząć? Jak w ogóle założyć firmę?
Odpowiedź nie jest daleka od znalezienia; wystarczy się rozejrzeć. Monitor, na którym czytasz te słowa, jest produktem firmy. Krzesło, na którym siedzisz, również jest produktem firmy. Produkty spożywcze, które kupujesz w supermarkecie, i samochód, którym jeździsz, to produkty i rozwiązania stworzone przez konkretne firmy i indywidualnych przedsiębiorców.
Jak myślisz, gdzie to wszystko się zaczęło? Zgadza się, od pomysłu! Ktoś zdał sobie sprawę, że ludziom będzie wygodniej i wygodniej pracować na siedząco niż na stojąco czy leżąco. A ich produktywność wzrośnie tak bardzo, że chętnie zapłacą za coś takiego jak krzesło.
Podobnie jest z zakupami spożywczymi i samochodami. Ktoś zauważył, że mieszkańcom Twojego miasta wygodniej będzie kupować artykuły spożywcze lokalnie niż jeździć do sąsiedniego miasta. W ten sposób powstały sklepy spożywcze i supermarkety. Wynaleziono samochody, aby umożliwić ludziom szybsze przemieszczanie się z punktu A do B, a tym samym wykonanie większej ilości zadań. Wszystkie te i wiele innych rodzajów działalności gospodarczej realizowały jeden prosty pomysł: dać ludziom nowe możliwości. Uczynić ich życie lepszym, wygodniejszym i bardziej efektywnym. Zarówno przedsiębiorcy, jak i biznesmeni to przede wszystkim ludzie, którzy tworzą możliwości. To właśnie odróżnia ich od zwykłych ludzi – konsumentów, którzy myślą przede wszystkim o sobie.
Warto zauważyć, że najbardziej udane i dochodowe firmy zawsze opierają się na śmiałych i innowacyjnych pomysłach. Weźmy na przykład Henry'ego Forda, wynalazcę samochodu. Wszyscy uważali jego pomysł za szalony i komercyjną porażkę. W jednym z wywiadów Ford powiedział: „Gdybym zapytał ludzi, czego chcą, poprosiliby o szybszego konia”. Wierzył jednak w siebie i swój pomysł, stawiał na innowacyjność i osiągnął globalny sukces.
Ale co, jeśli wszystko już zostało wynalezione, zapytasz? Jeśli nic nowego nie może zostać wynalezione i nowe pomysły nie pojawiają się, co wtedy? W takim przypadku zawsze jest miejsce na ulepszenia.
Apple nie wynalazło komputera ani telefonu, ale stało się największą i najcenniejszą firmą na świecie, przeprojektowując i udoskonalając produkty, które uważamy za wygodne, stylowe i produktywne. Trudno nazwać iPhone'a czy MacBooka innowacyjnymi, ale fundamentalnie zmieniają one nasze rozumienie tego, z czego korzystaliśmy wcześniej.
A co najważniejsze, nie miej wątpliwości. Oczywiście, nie wszyscy ludzie, którzy założyli i prowadzili dobrze prosperujący biznes, byli najbystrzejsi czy najbardziej wykształceni. Nie każdego dotknęło nagłe olśnienie, nie każdego zainspirował „głos z góry”. Ale wszystkich łączy jedno: odwaga, pragnienie i dążenie do urzeczywistnienia swojego pomysłu. Nie zawsze wymaga to kapitału początkowego, porad ekspertów ani wsparcia przyjaciół i rodziców. Wystarcza wewnętrzna motywacja i proaktywne, celowe działanie. Wyróżnia ich wytrwałość i wiara w to, że to, co niewidzialne, nieuchronnie stanie się widoczne.
Ludzie często zakładają własne firmy z zamiarem wzbogacenia się. Po prostu zakładają je, bo mają nadzieję zarobić w ten sposób więcej pieniędzy niż na etacie. To duży błąd. Statystyki pokazują, że należą one do 95% firm, które nie przetrwają pierwszego roku działalności.
Jeśli więc chcesz założyć własną firmę, zawsze zaczynaj od pomysłu. Pomysłu na to, jak możesz poprawić życie innych lub innej firmy. Jak możesz zapewnić im coś pożytecznego lub przyjemnego. Tylko dzięki takiemu podejściu będą mieli powód, by płacić za Twoje produkty i usługi. Tylko wtedy zbudujesz odnoszący sukcesy i dochodowy biznes.
Powodzenia!



