Do czego używasz sieci? Serwisy społecznościowe nie są najpopularniejszą odpowiedzią.

Kupowanie online to najpopularniejszy powód, dla którego obywatele Polski pragną korzystać z sieci – wynika z analizy „Internet marzeń”. Najrzadziej respondenci zaznaczali, że ich podstawową czynnością jest ekspresja siebie w serwisach społecznościowych.

Po Co Korzystasz Z Internetu Media Spoecznociowie Nie S Na Podium Odpowiedzi 433f3bc, NEWSFIN

fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock

Dlaczego ludzie wykorzystują internet?

Dla przeszło połowy Polaków (53 proc.) opcja dokonywania zakupów przez internet jest najistotniejszym czynnikiem korzystania z internetu – wynika z badania zrealizowanego dla sieci World. Następne lokaty zajęły: dostęp do bieżących informacji (47 proc.) oraz użytkowanie narzędzi pomocnych do organizacji życia codziennego, takich jak bankowość online i terminarze (43 proc.). Jak zaakcentowali twórcy analizy w publikacji prasowej, dla Polaków najbardziej kluczowe są więc praktyczne zastosowania internetu.

39 proc. ankietowanych wskazało, że ważna jest dla nich szansa na komunikację z bliskimi i znajomymi, jak również dostęp do rozrywki, tj. filmów, muzyki, gier i platform społecznościowych. Dla 17 proc. najistotniejsza jest możliwość pracy na odległość, a dla 14 proc. – dostęp do edukacji oraz kursów online. Listę kończy opcja interakcji z różnymi społecznościami i grupami (13 proc.) oraz wyrażanie swojej osoby za pośrednictwem serwisów społecznościowych (10 proc.).

Zobacz takżeTylko dla naszych Czytelników: możesz dostać Apple Watcha w prezencie do karty kredytowej. Sprawdź, jak zgarnąć nagrodę

Co funkcjonuje w sieci nie tak, jak powinno?

Najmniej uwag Polacy mają do działania w internecie instrumentów powszechnego użytku, jak banki i kalendarze – 71 proc. Polaków oceniło je pomyślnie. Komunikacja z rodziną i przyjaciółmi działa dobrze albo bardzo dobrze według 69 proc. respondentów, a zakupy w internecie – według 66 proc. W kontekście e-commerce Polacy podkreślali, że najbardziej dokuczają im nieautentyczne recenzje: zarówno te pozytywne, fabrykowane przez nierzetelnych sprzedawców, jak i negatywne, zamieszczane przez konkurencję.

„W polskim internecie już około 40 proc. internautów napotkało się z nieprawdziwymi opiniami dotyczącymi produktów i usług, co może w przyszłości wpływać na zaufanie do całej branży. Coraz częściej dostrzegamy także aktywność zautomatyzowanych systemów wykupujących np. bilety na koncerty czy limitowane kolekcje odzieży. Rozwiązaniem obu tych problemów może być implementacja przez platformy i sklepy internetowe technologii proof-of-human, która pozwala na dokonanie zakupu czy napisanie opinii tylko prawdziwym osobom” – zauważył w komunikacie prasowym Karol Chilimoniuk z sieci World.

Na dalszych miejscach usytuowały się: rozrywka internetowa (64 proc. przychylnych ocen) i działanie platform społecznościowych (53 proc.). Praca i nauka na odległość funkcjonuje prawidłowo według 46 proc. Polaków. Co trzecia osoba zaznaczyła, że pozytywnie ocenia dostępność i inkluzywność serwisów online, czyli dopasowanie ich np. do osób z niepełnosprawnościami (34 proc.).

Najgorzej spośród wszystkich funkcji internetu Polacy oceniali jakość oraz rzetelność informacji (27 proc. pozytywnych ocen). 28 proc. badanych stwierdziło, że ten obszar wymaga natychmiastowej poprawy, np. poprzez przeciwdziałanie fałszywym informacjom.

Badanie „Internet marzeń” przeprowadzono w październiku bieżącego roku przez agencję SW Research na zlecenie sieci World metodą wywiadów online (CAWI). Badanie zrealizowano na grupie 1020 pełnoletnich Polaków.

Sieć World to projekt pierwotnie opracowany przez Sama Altmana, Maxa Novendsterna i Alexa Blanię; jego celem jest potwierdzenie tożsamości ludzkiej oraz zbliżanie ludzi w erze inteligencji sztucznej. (PAP)

mbl/ pad/

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *