Pierwszy wielozadaniowy samolot bojowy JAS 39 Gripen E wylądował w poniedziałek w bazie lotniczej na zachodzie Szwecji. Nowa wersja Gripena, wyposażona w agenta AI, ma stopniowo zastępować wersje C i D, którymi dysponują obecnie szwedzkie siły powietrzne.
Minister obrony Pal Jonson, obecny podczas ceremonii w bazie 7. skrzydła lotnictwa wojskowego Skaraborg w Satenaes, określił nabycie najnowszego modelu Gripena jako „ważny krok dla szwedzkiej armii”.
Według szwedzkich sił zbrojnych JAS 39 Gripen E to nie tylko udoskonalona wersja, ale w wielu aspektach kompletnie nowy typ samolotu: charakteryzuje się powiększonym zasięgiem oraz możliwością przenoszenia większej ilości uzbrojenia.
Zaznaczono, że nowy myśliwiec wyróżnia się zwłaszcza systemem operacyjnym nowej generacji z agentem AI. To wyposażenie ma umożliwić pilotowi zaznajomienie się z szerszym zakresem informacji. „Samolot został skonstruowany tak, aby móc działać na obszarze, nad którym nie sprawujemy kontroli” – podkreślono.
Siły zbrojne przypomniały, że produkowane przez szwedzki koncern Saab Gripeny zastąpiły wcześniej eksploatowane samoloty Viggen (również od Saaba). JAS 39 Gripen E jest pierwszym z 60 zamówionych samolotów w wariancie E; jego wytwarzanie i optymalizacja trwały 15 lat. Nowe gripeny mają sukcesywnie przejmować obowiązki od maszyn w wersji C/D, aczkolwiek w dłuższej perspektywie różne modele będą użytkowane i rozwijane równocześnie.
Saab oznajmił w czerwcu, że szwedzcy piloci wykonali trzy inauguracyjne loty testowe JAS 39 Gripen E z wykorzystaniem agenta AI Centaur niemieckiej firmy Helsing. Oprogramowanie chwilowo przejęło dowodzenie nad samolotem, a testy przebiegły pomyślnie.
Ze Sztokholmu Daniel Zyśk (PAP)
zys/ akl/