Chiny ogłosiły, że mogą przyspieszyć proces zatwierdzania wniosków dotyczących eksportu metali ziem rzadkich do Unii Europejskiej, jak oświadczyło ministerstwo handlu tego kraju w sobotę 7 czerwca. Ograniczenia nałożone na eksport tych zasobów z Chin, które zostały wprowadzone w kwietniu, doprowadziły do zakłóceń, szczególnie w sektorze motoryzacyjnym. Kilku producentów części samochodowych w Europie zaprzestało działalności.
/ LI XUEREN/XINHUA / AFP
Ministerstwo Handlu Chińskiej Republiki Ludowej opublikowało na swojej stronie internetowej oświadczenie, w którym poinformowało, że minister Wang Wentao i komisarz UE ds. handlu Marosz Szefczovicz przeprowadzili „szczerą i dogłębną dyskusję” w Paryżu 3 czerwca na temat takich kwestii, jak kontrola eksportu metali ziem rzadkich .
„Alarmująca sytuacja” w UE: Powód ograniczeń w eksporcie metali ziem rzadkich z Chin
Wang Wentao podkreślił, że polityka Chin dotycząca tych surowców jest zgodna ze „wspólną praktyką międzynarodową”, wyrażając jednocześnie chęć utworzenia „zielonego kanału w celu przyspieszenia przetwarzania i zatwierdzania kwalifikujących się wniosków eksportowych”.
Reklama
Niniejsza deklaracja ma na celu rozwiązanie problemów zgłoszonych przez UE. Według doniesień Szefczovicz poinformował swojego chińskiego odpowiednika o „alarmującej sytuacji” w europejskim sektorze motoryzacyjnym , podkreślając, że metale ziem rzadkich i magnesy trwałe są „absolutnie niezbędne” do produkcji przemysłowej.
Chiny wprowadziły 4 kwietnia ograniczenia eksportowe na metale ziem rzadkich w ramach kompleksowej odpowiedzi na cła wprowadzone przez prezydenta USA Donalda Trumpa, które ograniczyły dostawy na Zachód.
Chiny kontrolują około 90 procent światowych dostaw pierwiastków ziem rzadkich
Czym one są? Metale ziem rzadkich stanowią grupę 17 pierwiastków chemicznych, które są kluczowe dla produkcji nowoczesnych technologii, w tym elektroniki, magnesów i konwerterów katalitycznych. Są szeroko wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym do produkcji silników elektrycznych, alternatorów i czujników.
Pomimo ich nomenklatury, nie są one szczególnie rzadkie w naturze; jednak ich wydobycie i przetwarzanie są zarówno kosztowne, jak i złożone. Chiny dominują na światowym rynku tych zasobów, kontrolując około 90 procent światowych dostaw i ponad 80 procent zdolności rafinacyjnych. UE polega na Chinach w zakresie około 98 procent tych surowców, co czyni ją wysoce zależną od Pekinu . Chiny wykorzystują tę dominację, wprowadzając ograniczenia eksportowe jako formę nacisku.
Kryzys w europejskim sektorze motoryzacyjnym: czy Chiny złagodzą swoją pozycję?
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Komponentów Motoryzacyjnych (CLEPA) przestrzegło przed potencjalnymi utrudnieniami, wskazując, że do tej pory zatwierdzono tylko jedną czwartą wniosków o licencje eksportowe.
Niektórzy producenci części samochodowych w Europie zaprzestali produkcji , jak donosi Reuters. BMW odnotowało zakłócenia w swojej sieci dostawców, chociaż jego fabryki nadal działają normalnie. Mercedes-Benz rozważa strategie zabezpieczenia swojego łańcucha dostaw.
Dodatkowo firma Suzuki Motor zawiesiła produkcję modelu Swift z powodu niedoboru podzespołów. Stało się to pierwszym japońskim producentem, którego dotknęły te ograniczenia.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Szczere o pieniądzach