Rewolucja w lotach pasażerskich. Wkrótce pojawią się samoloty o nowym kształcie

Rewolucja W Lotach Pasaerskich Wkrtce Pojawi Si Samoloty O Nowym Ksztacie A1297e6, NEWSFIN

Samoloty marki Natilus mają oferować większy komfort oraz zużywać o 50% mniej paliwa

Foto: mat. pras.

Paweł Rożyński

Choć wiodące firmy w branży lotniczej, takie jak Boeing i Airbus, od dłuższego czasu zajmują się opracowaniem nowej, bardziej aerodynamicznej konstrukcji znanej jako blended wing body (BWB), to z powodu niemożności zaspokojenia popytu na tradycyjne maszyny, nie przyspieszyły znacząco tych prac. Nowe projekty wymagają znacznych inwestycji w badania i rozwój, a także certyfikacji oraz ewentualnych dostosowań infrastruktury lotniskowej. Modele takie jak dwupokładowy A380 Airbusa okazywały się nieefektywne, a lżejszy Dreamliner Boeinga w rzeczywistości był jedynie unowocześnieniem.

Samoloty z innowacyjnym układem skrzydeł znalazły zastosowanie w wojskowości, zaczynając od Northrop Flying Wing, a kończąc na bombowcu Stealth B-2 Spirit. Wiele wskazuje na to, że długa era stagnacji innowacyjnej oraz dominacji Boeinga i Airbusa w produkcji dużych samolotów pasażerskich dobiega końca.

Kto chce budować latające manty?

Choć w ostatnich latach coraz częściej słyszy się o planach budowy następców słynnego, naddźwiękowego Concorde’a, to prawdziwy wpływ na masowe lotnictwo pasażerskie może mieć konstrukcja blended wing body, nad którą najbardziej zaawansowane prace prowadzą dwa amerykańskie start-upy. Postęp w dziedzinie aerodynamiki, systemów sterowania, lekkich materiałów kompozytowych oraz technologii projektowania cyfrowego otworzył przed nimi nowe możliwości. Prace są na tyle zaawansowane, że pierwsze linie lotnicze już składają zamówienia, licząc na dostawy w latach 30.

Jednym z takich start-upów jest JetZero, firma z Kalifornii. Prototyp samolotu w skali 1:1 planuje polecieć do końca 2027 roku. – Jesteśmy w trakcie kluczowych testów „samolotu demonstracyjnego” i już planujemy produkcję oraz certyfikację pierwszych maszyn komercyjnych – powiedziała Florentina Viscotchi, kierowniczka działu inżynierii w JetZero, która ma siedzibę w Long Beach w Kalifornii. W ubiegłym roku Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zatwierdziła próbne loty demonstratora Pathfinder o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 7 metrów, co stanowi 12,5 proc. pełnej wielkości planowanego samolotu.

Firma zdobyła już wstępne zamówienia od Delta Air Lines oraz United Airlines, a także dotację w wysokości 235 milionów dolarów od Sił Powietrznych USA (powstanie także wersja wojskowa, np. powietrzny tankowie

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *