Nie Rzym, nie Madryt, ani nawet São Paulo. Mieszkańcy Helsinek spożywają najwięcej kawy dziennie. Średnio piją cztery do pięciu filiżanek, jak podaje portal comunicaffe. Rocznie obywatele Finlandii kupują około 12 kg ziaren kawy. Ta liczba jest ponad dwukrotnie większa niż w Brazylii, gdzie wynosi 5,8 kg, co czyni ją wiodącym producentem kawy na świecie.
/ 123RF/PICSEL
Kawa trafiła do Finlandii w XVII wieku. Początkowo była napojem przeznaczonym dla elity i zamożnych. Uważano również, że ma właściwości lecznicze, co doprowadziło do sprzedaży zielonych ziaren w aptekach. Następnie Finowie zaczęli prażyć ziarna w domu. Akt delektowania się tym napojem pozostaje tak znaczący, że fińskie prawo uprawnia pracowników nie tylko do obowiązkowej 30-minutowej przerwy na lunch, ale także do dwóch dodatkowych 15-minutowych przerw na kawę, jak podaje PAP.
Rocznie 12 kg kawy na osobę
Dane wskazują, że Finlandia jest światowym liderem w spożyciu kawy na osobę każdego roku. Średnia wynosi statystycznie 12 kg na osobę. Dla porównania, Włochy, słynące z kultury kawy, średnio 5,9 kg na osobę rocznie, podczas gdy Polska odnotowuje średnio 3 kg na osobę rocznie.
Reklama
Stolica jest największym konsumentem kawy w Finlandii, a mieszkańcy oddają się czterem do pięciu filiżanek dziennie. „Przez ostatnią dekadę Helsinki były świadkiem rozkwitu kultury kawy, z małymi palarniami, przejrzystym pozyskiwaniem ziaren i innowacyjnymi kawiarniami, które oferują doświadczenia wykraczające poza podstawowe parzenie” — zauważa comunicaffe.
Mieszkańcy i turyści mogą miło spędzić czas w różnych popularnych miejscach. Na przykład 36-letnia „Café Engel” słynie z goszczenia czterech pokoleń Finów po południu. Odwiedzający mogą również zwiedzić „Kaffa Roastery”, jednego z pionierów helsińskiej sceny palenia kawy. „Good Life Coffee”, niedawno uznana za najlepszą palarnię w regionie nordyckim, zyskała znaczną sławę. Turystów przyciągają „La Torrefazione” i „Rams Roasters”.
10. Festiwal Kawy
Fińscy specjaliści twierdzą, że cena nie determinuje już wartości kawy w ich kraju. Konsumenci chcą zrozumieć pochodzenie ziaren i priorytetowo traktują zrównoważony rozwój. Niemniej jednak napój ten oznacza dla mieszkańców Finlandii coś więcej niż tylko sposób na rozgrzanie się. „Wspomaga więzi społeczne, oferuje chwilę relaksu i jest integralną częścią życia, od uroczystości po codzienne poranki” – podaje portal comunicaffe.
Ze względu na ogromną popularność Helsinki Coffee Festival jest organizowany co roku pod koniec kwietnia, co stanowi najważniejsze wydarzenie kawowe w Europie Północnej. W tym roku świętował swoje 10-lecie. Uczestnicy mieli okazję nie tylko spróbować kawy z małych i dużych palarni, ale także poeksperymentować ze sprzętem do kawy, odkryć różne techniki parzenia i odkryć nowe smaki.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News