Polskie firmy boją się ceł Trumpa. Dostaną rykoszetem?

Wielu polskich przedsiębiorców obawia się konsekwencji amerykańskich ceł. Choć polityka celna Donalda Trumpa jest chaotyczna i nieprzewidywalna (wzajemne cła zostały zawieszone na 90 dni dla wszystkich krajów oprócz Chin), w polskich firmach panuje niepokój. W marcu około 40 proc. respondentów w badaniu przeprowadzonym przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przewidywało znaczący wpływ amerykańskich ceł na swoją działalność.

Zdjęcie

Polskie Firmy Boj Si Ce Trumpa Dostan Rykoszetem 1729284, NEWSFIN

Donald Trump sprowokował wojnę handlową. Polscy przedsiębiorcy obawiają się amerykańskich ceł /JIM WATSON /AFP Reklama

W marcu około 40 proc. polskich przedsiębiorstw przewidywało znaczący wpływ amerykańskiej polityki celnej na swoją działalność – wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Firmy przewidują wpływ w związku z osłabieniem koniunktury w UE oraz wzrostem kosztów importu z USA.

Amerykańskie cła spowodują osłabienie koniunktury na rynku unijnym

„Około 40 proc. polskich przedsiębiorstw przewiduje znaczący wpływ amerykańskiej polityki celnej na swoją działalność – wynika z badania PIE MIK z marca 2025 r. (na próbie 500 firm). Firmy obawiają się wpływu głównie przez osłabienie koniunktury na rynku unijnym wywołane amerykańskimi cłami (46 proc.) oraz przez wzrost kosztów importu z USA w przypadku wojny handlowej (43 proc.). Z kolei 15 proc. firm martwi się skutkami ceł związanymi z współpracą z przedsiębiorstwami działającymi na rynku amerykańskim. Najmniejszy odsetek stanowią firmy, które mogą ucierpieć w wyniku wojny handlowej, ponieważ eksportują swoje produkty do USA (2 proc. według powyższego badania)” – napisano.

Reklama

Firmy z branży transportowej (transport, spedycja, logistyka) w największym stopniu obawiają się skutków wojny handlowej – aż 47 proc. ankietowanych wyraziło swoje obawy, w tym również mikro- (44 proc.) i średnie firmy (43 proc.).

Pośredniego wpływu wynikającego z osłabienia koniunktury obawiają się głównie duże przedsiębiorstwa (54 proc.) oraz branża handlowa (55 proc.). Niepokój związany ze wzrostem kosztów importu z USA odczuwają zwłaszcza duże firmy (50 proc.) oraz przedsiębiorstwa z sektora TSL (52 proc.) i handlowego (50 proc.).

Negatywnego wpływu amerykańskich ceł spodziewają się przede wszystkim większe firmy

Utrudnień we współpracy z firmami obecnymi na rynku amerykańskim oczekują głównie duże przedsiębiorstwa (22 proc.), a także sektory usługowy (18 proc.), handlowy (17 proc.) oraz TSL (17 proc.).

Zgodnie z wynikami badania ankietowego wśród eksporterów przeprowadzonego przez PIE w styczniu 2025 r., spośród polskich firm eksportujących w 2024 r. 20 proc. dostarczało swoje produkty do Stanów Zjednoczonych, z czego 3 proc. firm traktowało USA jako swój główny rynek zbytu.

„Eksporterzy reprezentowali różne sektory produkcyjne, jednak największa koncentracja dotyczyła sektora artykułów spożywczych (15 proc.) oraz wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (11 proc.). Zdecydowana większość (64 proc. firm) to duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 osób” – napisano.

Na amerykańskie cła najbardziej narażone są firmy operujące na rynku globalnym

Według PIE w charakteryzowaniu typowego eksportera na rynek amerykański dominują cechy dużych firm. Należy do nich wyższy niż u wszystkich badanych eksporterów poziom wykorzystania nowoczesnych technologii oraz wyższa innowacyjność (83 proc. firm).

„Firmy te są ściślej związane z rynkiem globalnym – w ponad połowie firm (51 proc.) wartość eksportu wynosiła powyżej 10,1 mln

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *