Sejm przyjął nowelizację ustawy o rynku mocy, która dopuszcza możliwość przeprowadzenia dodatkowych aukcji na rok 2029, a w razie potrzeby na rok 2030. Zmiany te mają na celu zapewnienie niezawodności dostaw energii, a priorytetem w tych aukcjach będą elektrownie gazowe. Zmieniona ustawa zostanie teraz przekazana do Senatu.
/ 123RF/PICSEL
413 ustawodawców poparło poprawkę do ustawy o rynku mocy , 17 było przeciwnych, a dwóch wstrzymało się od głosu. Ustawa ma zostać teraz rozpatrzona przez Senat.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rynku mocy
Zgodnie z poprawką, dodatkowe aukcje zostaną przeprowadzone, jeśli operator systemu przesyłowego zidentyfikuje problemy dotyczące adekwatności zasobów wytwórczych i poinformuje o nich właściwego ministra. Propozycja obejmuje dodatkową aukcję na rok dostawy 2029, wraz z potencjalną aukcją na 2030.
Szacunkowa wartość umów mocowych zawartych w dodatkowej aukcji na 2029 r., która stanowi koszt ponoszony przez odbiorców energii elektrycznej, wynosi 1,879 mld zł w 2029 r., a kolejne roczne koszty w wysokości 1,074 mld zł w ciągu najbliższych sześciu lat . Ocena skutków regulacji nie przedstawiła szacunków kosztów potencjalnej dodatkowej aukcji w 2030 r.
Reklama
Ustawa stanowi, że te same podmioty uprawnione do udziału w aukcjach głównych będą mogły również brać udział w aukcjach dodatkowych. Możliwe będzie również ustalenie współczynników dostępności korekcyjnej dla różnych grup technologicznych w aukcjach rynku mocy.
W głównej aukcji rynku mocy na rok dostaw 2029, która odbyła się w grudniu 2024 r., magazyny energii odniosły znaczący sukces. Jednak kilka planowanych elektrowni gazowych nie zabezpieczyło kontraktów, jak np. blok Orlen w Gdańsku i dwa bloki Enei w Elektrowni Kozienice, które wycofano z aukcji.
Priorytet będą miały elektrownie gazowe
Rząd wyjaśnił uzasadnienie projektu, stwierdzając, że równowaga między źródłami generującymi energię elektryczną, które mogą dostarczać energię bez ograniczeń czasowych, a magazynami energii elektrycznej została zakłócona podczas tych aukcji. W związku z tym, zgodnie z poprawką, elektrownie gazowe otrzymają preferencyjne traktowanie w dodatkowych aukcjach, w tym wprowadzenie współczynników korekcyjnych dla określonych technologii. Ponadto, podczas dyskusji parlamentarnych dodano przepis, który pozwala dostawcy energii elektrycznej wyrazić gotowość do udziału w aukcji z planowaną jednostką generującą, dla której złożył jedynie wniosek o warunki przyłączenia, pod warunkiem, że technologia tej jednostki może dostarczać energię elektryczną do systemu nieprzerwanie przez co najmniej 48 godzin.
Zgodnie z ustawą moc jest uważana za towar, którym można handlować. Jednostki wybrane podczas aukcji w celu wypełnienia tzw. obowiązku mocowego, który polega na gotowości do dostarczania energii elektrycznej do systemu i zobowiązaniu do faktycznego dostarczania energii w okresach zagrożenia, są za to rekompensowane. Rynek mocy funkcjonuje od początku 2021 r. Aby pokryć jego koszty, odbiorcy energii elektrycznej ponoszą dodatkowe opłaty.
Termin składania oświadczeń dotyczących dopłat do rachunków za energię elektryczną został wydłużony
Ustawa obejmuje również przepisy niezwiązane z rynkiem mocy. Rząd uwzględnił klauzulę, która wydłuża termin składania przez przedsiębiorców oświadczeń o wykorzystaniu pomocy de minimis na rachunki za energię elektryczną w 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. Pierwotny termin ustalono na 28 lutego tego roku.
Ponadto komisja sejmowa, za przychylną opinią rządu, wprowadziła poprawkę podwyższającą limit wsparcia budżetowego w ustawowym mechanizmie ograniczania wzrostu cen dla odbiorców ciepła sieciowego z 350 mln zł do 1,2 mld zł . Ponadto, gdy wypłaty przekroczą 75% podwyższonej kwoty, kolejne rekompensaty będą proporcjonalnie zmniejszane, aby zapewnić, że łączna wypłacona rekompensata nie przekroczy limitu.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Szczere o pieniądzach