Black Friday to dla niektórych pułapka. UOKiK ostrzega, powodem kredyty

Black Friday dla niektórych może zakończyć się niemiłą informacją z banku. Powodem są zakupy dokonywane przy użyciu coraz bardziej popularnej opcji „kup teraz, zapłać później”. Klienci nie są świadomi, iż jest to zwyczajny kredyt na zakup danej rzeczy. Odroczone płatności nie tylko zwiększają zadłużenie, ale również nie są obojętne dla zdolności kredytowej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje i ostrzega. „Możemy zaciągnąć wiele nowych zobowiązań i nie zauważyć, kiedy przekroczymy czerwoną linię spirali zadłużenia” – wskazuje UOKiK. Zdjęcie

Black Friday To Dla Niektoacuterych Pulapka Uokik Ostrzega Powodem Kredyty 98ac251, NEWSFIN

Black Friday tylko z drobnym drukiem, UOKiK wydał ostrzeżenie /123RF/PICSEL Reklama

Black Friday trwa w najlepsze, a już lada chwila klienci pogrążą się w szale zakupowym z racji Cyber Monday. Jak wynika z Revolut Money Raport, aż 8,1 proc. klientów gotowych jest wziąć pożyczkę lub skorzystać z karty kredytowej, aby zrobić zakupy w ostatni piątek listopada. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał jednak ważne ostrzeżenie. Polacy nie zdają sobie sprawy z kluczowej dla ich portfeli sprawy. 

Reklama

Black Friday: Polacy pokochali promocje

Black Friday to konsumenckie święto, które swoją genezę ma w Stanach Zjednoczonych i jest bezpośrednio związane z amerykańskim Świętem Dziękczynienia. Niemniej Polacy nie mogą liczyć na podobny kaliber obniżek. Nie zmienia to jednak zainteresowania ze strony klientów wydających pieniądze nad Wisłą. 

Zgodnie z danymi z Revolut Money Raport, 37,5 proc. Polaków kupuje na Black Friday rzeczy przeznaczone dla bliskich. Powodem takiego trendu może być fakt nadchodzących świąt Bożego Narodzenia i chęć wcześniejszego zaopatrzenia się w prezenty. Niemniej aż 28,2 proc. klientów kupuje na Black Friday tylko dla własnej przyjemności. 

Niepokoją natomiast dane wskazujące, że 13,5 proc., a więc co dziesiąty Polak, kupuje na Black Friday z racji lęku. Grupa ta doświadcza FOMO (and. Fear of missing out). Klienci obawiają się, że jeśli nie kupią danej rzeczy na promocji z racji Black Friday, to później nie znajdą już równie dobrej oferty.  

UOKiK alarmuje w Black Friday

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wydał w piątek 29 listopada specjalny komunikat. Związany jest on nie tylko z Black Friday, ale także startem specjalnej kampanii „Sprawdź, czy Cię stać”. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK ostrzega Polaków przed odroczonymi płatnościami z racji wynikających z finansowych konsekwencji skorzystania z tej oferty w sklepach. 

Oferty opisane w ramach schematu „Kup teraz, zapłać później” nie są dobrym gestem ze strony sprzedawców. Często konsumenci nie są świadomi, że taka oferta to nic innego jak kredyt. Odroczone płatności dla niektórych staną się pułapką. Mowa nie tylko o ukrytych kosztach wynikających z oprocentowania mikrokredytów. 

„Im więcej zakupów zrobionych w ten sposób i dłuższe terminy odroczenia, tym bardziej prawdopodobne, że o nich zapomnimy. Możemy zaciągnąć wiele nowych zobowiązań i nie zauważyć, kiedy przekroczymy czerwoną linię spirali zadłużenia. Za 30 czy 45 dni, na ile sprzedawcy odroczyli nam płatności, może się okazać, że mamy zbyt wiele zobowiązań do spłaty w krótkim terminie” – ostrzega UOKiK w komunikacie. 

Black Friday może wpłynąć na zdolność kredytową

Odroczone płatności w ramach Buy Now Pay Later (BNPL) to inny rodzaj kredytu, a więc niespłacenie należności w terminie przyniesie ze sobą nie tylko dodatkowe koszty, ale również długoterminowe skutki. To przede wszystkim wpływ na zdolność kredytową, a nawet zgłoszenie do rejestru dłużników. 

UOKiK powołując się na dane z Biura Informacji Kredytowej (BIK), wskazuje, iż oferty „kup teraz, zapłać później” cieszą się coraz większym zainteresowaniem Polaków. Badanie zrealizowane pod koniec 2022 r. wskazuje, że korzystanie z odroczonych płatności wzrosło w ciągu 12 miesięcy aż o 25 proc. 

W kontekście nieustającego zainteresowania kredytami hipotecznymi wiadomość, iż odroczone płatności mogą negatywnie odbić się na zdolności kredytowej badanej przez bank to dla większości Polaków kluczowa informacja. UOKiK nie bez powodu właśnie w Black Friday rusza ze specjalną kampanią. 

Zanim kupisz, sprawdź, czy cię na to stać

Zakupy w Black Friday warto przemyśleć i poświęcić nieco czasu na decyzję dotyczącą ostatecznego zakupu. Czas działa na korzyść konsumenta, gdyż presja wywierana przez sprzedawców poprzez informowanie o ograniczeniu oferty promocyjnej, to nic innego jak próba doprowadzenia do zakupów nieprzemyślanych i impulsywnych

UOKiK planuje zwiększyć świadomość społeczną dotyczącą zakupów, a przede wszystkim odroczonych płatności. W Black Friday – i tuż przed Cyber Monday – startuje specjalna kampania „Sprawdź, czy Cię stać!”.  

To czas wielkich akcji reklamowych i promocyjnych, takich jak Black Friday czy Cyber Monday, po których następuje okres przedświątecznych zakupów i poświątecznych wyprzedaży. Jeśli dołożyć do tego możliwość kupowania bez konieczności zaglądania do portfela, to mamy gotowy przepis na wspaniałe zakupy i możliwą pułapkę zadłużenia. Prowadzimy tę kampanię po to, by odroczona płatność nie zmieniła się dla konsumentów w odroczony ciężar trudny do udźwignięcia

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Rozwiń

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *