Murapol, jeden z największych deweloperów w Polsce, wprowadził rabaty na całą ofertę mieszkań w kilkunastu miastach. To reakcja na trudności na rynku mieszkaniowym, w tym spadającą sprzedaż i presję na wyniki finansowe. Promocje mają potrwać do połowy grudnia – informuje „Rz”.
Zapaść na rynku mieszkaniowym. Deweloper wprowadził potężne rabaty (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)
Pierwsze trzy kwartały 2024 roku nie były dla Murapolu łatwe. Grupa odnotowała zysk netto na poziomie 132 mln zł, co oznacza spadek o 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. To rezultat mniejszej liczby przekazanych mieszkań oraz spadku przychodów z projektów PRS (Private Rented Sector).
Skonsolidowane przychody spadły o 19 proc., osiągając 786 mln zł, a zysk brutto ze sprzedaży zmniejszył się o 24 proc., do 235 mln zł. Marża brutto również zanotowała spadek, obniżając się z 32,1 proc. do 29,9 proc. W segmencie mieszkaniowym przychody wyniosły 681 mln zł, co stanowi spadek o 15 proc., mimo że średnia cena przekazanego lokalu wzrosła o 10,7 proc., do 396,2 tys. zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Relacja z wydarzenia Future of Payments 2024
Rynek w dołku
Pomimo trudnej sytuacji na rynku, Murapol odnotował niewielki wzrost sprzedaży mieszkań. W ciągu trzech kwartałów 2024 roku deweloper sprzedał 2084 lokale, o 0,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak w trzecim kwartale, który okazał się kolejnym dołkiem na rynku, liczba zawartych umów wyniosła 692, co oznacza spadek o 6 proc. rok do roku.
Na koniec września w ofercie dewelopera znajdowało się 4,7 tys. mieszkań, a aktywnych było 150 umów rezerwacyjnych. Deweloper obniżył także cel sprzedaży na 2024 rok z 3,7 tys. do 3,2 tys. lokali, co oznacza konieczność podpisania 1,1 tys. umów w ostatnim kwartale.
Reakcja na trudny rynek
W reakcji na zapaść Murapol wprowadził rabaty do 20 proc., które obejmują całą ofertę w kilkunastu miastach w Polsce. Akcja promocyjna potrwa do połowy grudnia i ma pomóc w zwiększeniu sprzedaży w ostatnich tygodniach roku.
– Atrakcyjna, dobrze zdywersyfikowana oferta, adekwatna do tempa sprzedaży, pozwala nam z optymizmem patrzeć na perspektywy kolejnych lat – podkreślił Nikodem Iskra, prezes Murapolu. Firma wprowadziła w tym roku nowe projekty w 11 miastach, a kolejne są planowane w IV kwartale.
Rynek mieszkaniowy w Polsce wciąż zmaga się z deficytem mieszkań, mimo że 2024 rok przyniósł stabilizację popytu. Konsumenci czekają na nowe rządowe programy wspierające zakup lokali, co w połączeniu z perspektywą obniżek stóp procentowych może sprzyjać sprzedaży w kolejnych latach.
Rosnąca siła nabywcza konsumentów, niski poziom bezrobocia oraz stabilizacja rynku stwarzają korzystne warunki dla potencjału zakupu lokali – ocenia Murapol w komunikacie.