Kanał Panamski więcej zarobił, mimo dotkliwej suszy

Kanal Panamski Wiecej Zarobil Mimo Dotkliwej Suszy 5b32858, NEWSFIN

Foto: Adobe Stock

Piotr Rudzki

Reklama

W roku finansowym do 30 września Kanał Panamski osiągnął zysk 3,45 mld dolarów przepuszczając średnio 27,3 statków dziennie (rok wcześniej było ich 36 dziennie), które przewiozły 423 mln ton ładunków. Zysk zwiększył się o 9,5 proc. mimo zmniejszenia liczby odprawianych jednostek. Załodze magistrali udało się w trzecim roku dotkliwej suszy zmniejszyć ilość wody z pobliskiego jeziora do wyrównywania ubytków na kolejnych śluzach, co zmniejszyło koszty funkcjonowania kanału o 5 proc.

Reklama

Obroty zwiększyły się o 18 mln dolarów do 4,99 mld — poinformował dziennikarzy wiceprezes zarządu ds. finansowych, Victor Vial.

Susza zmusiła zarząd kanału do ograniczenia liczby statków korzystających z tego szlaku na przełomie lat 2023 i 2024, ograniczono także ich maksymalne zanurzenie (wielkość ładunków). Obecnie przywrócono wcześniejszy limit odprawiania 36 jednostek dziennie, zdarzają się dni, kiedy nie ma tylu chętnych, więc zarząd kanału wprowadził nowe zachęty finansowe zwłaszcza dla masowców i gazowców, ogłosił też 7-letni plan rozbudowy infrastruktury za 8,5 mld dolarów — informuje Reuter.

W ramach tego planu ma powstać za 1,6 mld dolarów zapora na rzece Rio Indio, która pozwoli utworzyć nowy zbiornik retencyjny wody, używanej do wyrównywania poziomów między poszczególnymi śluzami. W planie jest także zmniejszenie o 12 proc. rezerw wody przy odprawie każdego statku w tym roku finansowym.

Reklama Reklama

– Ruch tranzytowy powoli odradza się — stwierdził wiceprezes Vial. Nowy system długoterminowej rezerwacji rejsów przez kanał pozwala armatorom uczestniczyć w aukcjach slotów (terminów rejsów) z wyprzedzeniem nawet o rok.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *