Zgubiony dowód osobisty lub uszkodzony dokument może okazać się sporym problemem. W pierwszym przypadku nasze wrażliwe dane mogą zostać wykorzystane przez oszustów, w drugim z kolei może okazać się, że zniszczenie jest na tyle poważne, że uniemożliwi na przykład zagraniczny wyjazd. Co zrobić, jeśli zgubiłem dowód osobisty lub gdy dokument tożsamości jest uszkodzony? Podpowiadamy.
/123RF/PICSEL
Zgubiłem dowód osobisty: co robić?
Utrata dowodu osobistego to spore kłopoty dla właściciela. Przede wszystkim może doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji związanych z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Co zrobić, jeżeli zgubiłem dowód osobisty? Zacząć należy od zastrzeżenia go w Centralnej Bazie Danych Systemu Dokumentów Zastrzeżonych. Można to zrobić w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Dzięki temu informacja ta zostanie przekazana do wszystkich banków i innych instytucji korzystających z tego systemu. Ich pełna lista nie jest ujawniana, bo to ułatwiłoby pracę oszustom, niemniej jednak są to np. firmy leasingowe czy operatorzy telefoniczni.
Reklama
Zgubiony dowód osobisty można także, możliwie jak najszybciej, zgłaszać urzędzie gminy albo przez Internet. W tym drugim przypadku zastrzeżenie dowodu osobistego szybko można wykonać poprzez stronę Profilu Zaufanego. Po zalogowaniu należy wybrać, co chcemy zgłosić – utratę czy uszkodzenie dowodu. Następnie wybieramy urząd, który wydał dokument. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze dowodu, dostarcz go do tego urzędu. Następnie należy wybrać opcję „Unieważnij dowód”. System przekieruje nas do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl, a w kolejnym kroku musimy potwierdzić unieważnienie kodem SMS, który otrzymamy na numer telefonu przypisany do naszego profilu zaufanego.
Zastrzeżenie dowodu osobistego w przypadku niektórych banków jest możliwe także drogą telefoniczną po zdalnej weryfikacji. W tym celu należy zadzwonić pod nr +48 828 828 828 a dobra informacja jest taka, że system działa całą dobę. Jeżeli zgubiłem dowód osobisty, a jednocześnie korzystam z Biura Informacji Kredytowej, zastrzeżenie dowodu osobistego może odbyć się poprzez BIK. Po zalogowaniu się do portalu należy przejść do zakładki „Moje dane”, a następnie wybrać opcję „Zastrzeż dokument”.
Gdzie zgłaszać zgubienie dowodu osobistego?
Zgubienia dowodu osobistego nie trzeba zgłaszać na policję. To dlatego, że nie jest to przestępstwo. Inaczej wygląda sytuacja kradzieży dowodu. To stanowi przestępstwo i zgodnie z Art. 275. Kodeksu karnego podlega karze. W takich przypadkach należy zgłosić kradzież dowodu osobistego na policji. Wtedy nie trzeba już zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia policji. Niezależnie jednak, dla pewności i bezpieczeństwa, warto dodatkowo zastrzec dowód osobisty w banku.
Dowód osobisty można również zawiesić. Jeżeli zgubiłem dowód osobisty, ale mam nadzieję na jego odnalezienie, warto skorzystać z tej możliwości. Jedyne ograniczenie jest takie, że zawiesić dowód można tylko ten wydany po 4 marca 2019 r. Chodzi o dokument zawierający warstwę elektroniczną, czyli tak zwany e-dowód. Można to zrobić bezpłatnie. Jeżeli dowód osobisty się znajdzie, można go odwiesić i ponownie z niego korzystać. Tu jednak trzeba pamiętać o tym, że zawieszenie dowodu osobistego trwa maksymalnie 14 dni. Jeżeli w ciągu tych dwóch tygodni zgubiony dowód się nie znajdzie, zostanie on unieważniony. Zawieszenie można dokonać przez Profil Zaufany lub w dowolnym urzędzie gminy.
Uszkodzony dowód osobisty
Z uszkodzonym dowodem osobistym należy postępować identycznie jak z tym zgubionym. Ten fakt również należy jak najszybciej zgłosić w dowolnym urzędzie gminy albo przez Internet. Co w sytuacji, jeśli dowód osobisty został uszkodzony lub zgubiony za granicą? Utratę lub uszkodzenie dowodu w takich przypadkach należy zgłaszać w konsulacie. Można to zrobić osobiście, listownie lub faksem. Po otrzymaniu twojego zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód.
Jaki uszkodzony dowód osobisty należy zgłosić? Przede wszystkim ważność traci dokument, którego pęknięcie uniemożliwia odczytanie danych osobowych lub identyfikację osoby ze zdjęcia. Dotyczy to także ewentualnych zarysować. Jeżeli nie masz pewności, czy dowód nadal jest ważny, udaj się do wybranego urzędu gminy lub miasta. Pracownicy urzędu określą, czy uszkodzenie dowodu kwalifikuje go do wymiany.
Ile kosztuje wyrobienie nowego dowodu osobistego?
Wyrobienie dowodu osobistego jest bezpłatne. Ewentualne koszty związanie z jego wydaniem mogą dotyczyć zrobienia zdjęcia, a który to obowiązek leży po stronie wnioskującego. Jak wyrobić nowy dowód po zgubieniu lub uszkodzeniu? Można to zrobić w urzędzie gminy. Nie musisz wtedy przygotowywać żadnego papierowego wniosku, bo urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz oraz z danych z rejestru PESEL.
Wyrobienie dowodu osobistego przez Internet wymaga profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego. Jeśli składasz wniosek przez Internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany – pozostanie bez rozpoznania.
Przeczytaj również:
Nie zapomnij pokazać dokumentu. Inaczej 14. emerytura może nie być wypłacona
2,7 mln Polaków grozi nawet 5000 zł kary. Wizyty w urzędzie lepiej nie odkładaj
Nowe udogodnienie na lotnisku Chopina. Nie wszyscy wiedzą, a wystarczy pokazać dowód