Opóźnienia w płatnościach uderzają w zaufanie między partnerami biznesowymi

Opoacuteznienia W Platnosciach Uderzaja W Zaufanie Miedzy Partnerami Biznesowymi 77ab4ac, NEWSFIN

Foto: Adobe Stock

Magdalena Auzbiter

Z badania „Zaufanie w biznesie” przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów wynika, że co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego, gdy ten spóźni się z zapłatą za faktury siedem dni. UOKiK wskazuje natomiast, że problemy z opłacaniem swoich zobowiązań na czas ma między 80 a 90 proc. polskich przedsiębiorstw. To pokazuje jak wielkim problemem jest zjawisko zatorów płatniczych wśród polskich firm. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów definiuje zator płatnicy jako sytuację, gdy przedsiębiorca nie otrzymuje na czas swoich pieniędzy od kontrahenta. Nagromadzenie zadłużeń przenosi się na kolejnych przedsiębiorców, wpływając w ten sposób na całe środowisko. UOKiK bardzo mocno podkreśla negatywny wpływ zatorów płatnicznych na biznes i wskazuje, że mogą one doprowadzić do tzw. efektu domina czy inaczej kuli śnieżnej: 

przedsiębiorcy, którzy nie otrzymują w terminie zapłaty za dostarczone przez siebie towary lub wykonane usługi, w konsekwencji nie mają środków na dalszą spłatę własnych zobowiązań wobec kontrahentów, wywołując te same problemy u kolejnych podmiotów.

Firmy w większości przypadków nie kończą swoich relacji ze spóżniającymi się kontrahentami, wykazując się w tym przypadku wyrozumiałością. Opóźnienia rzadko kiedy wynikają nieuwagi lub braku odpowiedniej organizacji pracy, często jest to właśnie wspomniany łańcuch zdarzeń kiedy jeden przedsiębiorca nie otrzymuje środków od swojego klienta, a więc nie ma z czego pokryć swoich zobowiązań. Potwierdza to wspomniane badanie – prawie 41 proc. firm daje drugą szansę, ale stosując przy tym dodatkowe zabezpieczenie dla transakcji. 

Częstym, a jednocześnie najprostszym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie w kontrakcie kar umownych, czy to za opóźnienia w wykonaniu umowy czy zapłacie za zlecenie – stosuje je 49 proc. firm transportowych i 44 proc. usługodawców. Część przedsiębiorców stosuje taktykę „czyśćca” – druga szansa dla partnera biznesowe nadejdzie dopiero wtedy, kiedy inne firmy nie będą w stanie go zastąpić, a więc nie są całkowicie skreśleni, ale muszą odczekać swój czas by wrócić „do łask”. 

Czytaj więcej

Opoacuteznienia W Platnosciach Uderzaja W Zaufanie Miedzy Partnerami Biznesowymi Bd56fc8, NEWSFIN

Finanse Przedsiębiorcy chcą być uczciwi finansowa, ale nie zawsze mają na to środki

Wielu przedsiębiorców mówi o tym, że uczciwość i moralność to dla nich podstawa, to tak samo wielu z nich ma problem z przeterminowymi płatnościami wobec swoich kontrahentów.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *