Program „Mój rower elektryczny” przewiduje, że tylko rowery wyprodukowane w UE mogą ubiegać się o dofinansowanie.
Maria Krzos
W 2024 roku ogłoszono plany dotyczące programu „Mój rower elektryczny”. Pierwsza wersja projektu, przedstawiona przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), sugerowała, że dofinansowanie wyniesie do 5 tys. zł na standardowy rower elektryczny oraz do 9 tys. zł na rower transportowy (cargo) i wózek rowerowy. Po konsultacjach kwoty te zostały zredukowane o połowę. Dodatkowo, program nie uzyskał wsparcia z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W wyniku tego NFOŚiGW planuje wprowadzenie programu w ograniczonej formie. Budżet, który miał wynosić 300 mln zł, został obniżony do 50 mln zł. Środki będą pochodzić z funduszy krajowych, konkretnie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Jakie są aktualne postępy w realizacji programu „Mój rower elektryczny”?
W dniach od 12 do 25 lutego br. NFOŚiGW przeprowadził konsultacje społeczne związane z nową wersją programu „Mój rower elektryczny”. Z wcześniejszych informacji, które ujawnili wiceprezes Funduszu Paweł Augustyn, wynika, że program ma wystartować w II kwartale 2025 roku. W połowie kwietnia br. portal gramwzielone.pl, powołując się na dane z Funduszu, potwierdził, że ten termin jest aktualny. Oznacza to, że najpóźniej do końca czerwca powinny rozpocząć się nabory wniosków o dofinansowanie do rowerów elektrycznych. Szczegóły będą dostępne na stronie NFOŚiGW.
Przedstawiony w lutym 2025 r. projekt programu „Mój rower elektryczny” przewiduje, że dofinansowanie obejmie:
- Zakup nowego roweru elektrycznego – do 50% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 2500 zł.
- Zakup nowego elektrycznego roweru transportowego (cargo) oraz nowego elektrycznego wózka rowerowego – do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz maksymalnie 4500 zł.
Osoby, które chcą skorzystać z programu, będą musiały najpier