Niektóre humanoidy były autonomiczne, inne zaś trzeba było prowadzić za pomocą pilota
Paweł Rożyński
Ponad 20 dwunożnych robotów brało udział w sobotnim, pierwszym na świecie półmaratonie, w którym uczestniczyli zarówno ludzie, jak i humanoidy. Mimo że prezentowało się to technologicznie imponująco, roboty były dalekie od przegonienia swoich „ludzkich mistrzów” na długim dystansie.
Kto wziął udział w półmaratonie robotów?
W wyścigu rywalizowały zespoły z różnych firm oraz uniwersytetów, co stanowi dowód na niezwykły postęp Chin w obszarze technologii robotycznej. W segmentach humanoidalnych zbliżają się do USA, które wciąż mogą poszczycić się bardziej zaawansowanymi modelami, takimi jak Optimus Tesli czy Atlas od Boston Dynamics. Chińskie roboty o różnych kształtach i rozmiarach przemieszczały się przez dzielnicę Yizhuang w południowo-wschodniej części Pekinu, gdzie znajdują się siedziby wielu firm technologicznych. Amerykańskie maszyny nie uczestniczyły w tych zmaganiach z powodu wyraźnego pogorszenia stosunków USA z Chinami w ostatnim okresie.
W ostatnich latach przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją humanoidów opanowały internet, publikując filmy z robotami wykonującymi jazdy na rowerze, kopnięcia okrężne, salta w bok czy tańce. W ten sposób ukazywały ogromny postęp w tej dziedzinie. Pojawienie się robotów na wydarzeniach sportowych było więc tylko kwestią czasu.
W Chinach zauważalny jest znaczący nacisk na budowę humanoidów, które mają zaspokajać niedobór rąk do pracy lub opiekować się ludźmi. W dokumencie politycznym z 2023 roku chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych wskazało przemysł robotyki humanoidalnej jako „nową granicę w rywalizacji technologicznej”, wyznaczając cel na 2025 roku w zakresie masowej produkcji oraz zapewnienia bezpiecznych łańcuchów dostaw kluczowych komponentów – podaje CNN.
Podczas gdy modele wspierane przez AI szybko zdobywają popularność, budząc obawy odnośnie bezpieczeństwa oraz przyszłości miejsc pracy, sobotni wyścig pokazał, że