SUV-y i crossovery do naprawy. Pięć marek wzywa do serwisu

Niebezpieczne poduszki powietrzne, wadliwe skrzynie biegów, tempomaty i nieładujące się akumulatory – to problemy, z którymi mogą zmagać się właściciele zarejestrowanych w Polsce SUV-ów i crossoverów. Pięć marek ogłosiło kampanie naprawcze.

Suv Y I Crossovery Do Naprawy Piec Marek Wzywa Do Serwisu 0de175c, NEWSFIN

fot. Coital / / Shutterstock

Kampania naprawcza Mazdy

Ponad 1 tys. wadliwych pojazdów zgłosiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Mazda. To egzemplarze modelu cx-60 (KH), wyprodukowane w Japonii pomiędzy 28 września 2022 r. a 22 marca 2024 r.

Jak informuje producent, „w autach z uwagi na niewłaściwe oprogramowanie sterujące modułu sterowania skrzynią biegów (TCM), w przypadku zatrzymania przez mocne wciśnięcie pedału hamulca, sprzęgło (C0) łączące silnik i silnik elektryczny może pozostać zwolnione z powodu niewłaściwego sterowania podczas zwalniania. W takich warunkach moc silnika nie może być przenoszona, a pojazd może nie ruszyć, nawet jeśli pedał przyspieszenia jest wciśnięty.”

Właściciele wadliwych mazd zostaną powiadomieni o konieczności wizyty w autoryzowanej stacji naprawy.

Honda wzywa do serwisu

Spośród japońskich producentów aut wady w wyprodukowanych przez siebie autach wykryła także Honda. Spośród SUV-ów i crossoverów felerne okazały się modele: cr-v i zr. W egzemplarzach wyprodukowanych w Chinach z roku modelowego 2023 i 2024) problematyczny okazał się inteligentny asystent prędkości (ISA). System może nie ostrzec kierowcy o przekroczeniu dozwolonej prędkości, jeśli wcześniej wyłączony zostanie tempomat adaptacyjny (ACC).

Na polskim rynku kampania naprawcza objęła 444 pojazdy, których właściciele zostaną zaproszeni do ASO Hondy.

Poduszki powietrzne do wymiany

Problematyczne w SUV-ach i crossoverach okazały się także poduszki powietrzne. To m.in. przypadłość hyundaiów santa fe, wyprodukowanych w Korei Południowej pomiędzy 14 marca a 4 lipca 2024 r.

W pojazdach może dojść do uszkodzenia wiązki przewodów zamontowanej pod siedziskiem kanapy poprzez przytrzaśnięcie zawiasem siedziska podczas jego składania. W takiej sytuacji może nie zadziałać kurtynowa poduszka powietrzna.

Problem dotyczy 407 aut zarejestrowanych w Polsce.

Kłopot z poduszkami powietrznymi mogą mieć także polscy właściciele jaguarów e-pace. W przypadku pojazdów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii w latach 2021 – 2024 istnieje możliwość rozerwania się poduszki powietrznej pasażera podczas jej aktywowania. Uszkodzona poduszka powietrzna może zmniejszyć ochronę pasażera, a tym samym zwiększyć ryzyko obrażeń w przypadku wypadku, jak również umożliwić wydostanie się gorących gazów, które mogą spowodować oparzenia pasażerów.

Wymiana poduszki powietrznej czeka także właścicieli jeepów grand cherokee. Jak informuje producent, w pojazdach wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych, moduł sterujący kolumny kierowniczej (SCCM) mógł zostać zbudowany z niewystarczającym połączeniem spawanym pomiędzy wewnętrznym elastycznym przewodem (FFC) a szyną zbiorczą. Wadliwe połączenie może nie pozwolić na dotarcie sygnału z modułu kontroli bezpieczeństwa pasażerów (ORC) do modułu poduszki powietrznej kierowcy, uniemożliwiając jej uruchomienie, co może zwiększyć ryzyko obrażeń kierowcy podczas wypadku.

Jeep do warsztatu zaprosi także właścicieli hybryd plug-in renegade i compass, w których połączenie przewodu elektrycznego (pośrednie pod siedzeniem lub tylne) ze zintegrowanym modułem ładowania podwójnego (IDCM) mogło zostać dokręcone z nieodpowiednim momentem. Może to spowodować, że akumulator 12 V nie zostanie naładowany, co może doprowadzić do wyłączenia pojazdu.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *