Nowa, unikalna okazja dla firm pragnących wkroczyć na nowe obszary handlowe. Od najbliższego poniedziałku będą mogły one ubiegać się o subwencje z programu Polskie Mosty Technologiczne. Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać pomoc finansową?

Rusza jeden z najbardziej obiecujących w tym roku programów wsparcia dla firm. Mowa o Polskich Mostach Technologicznych. To szansa na poważne wzmocnienie finansowe dla przedsiębiorców, którzy zamierzają wypromować swoje marki na odmiennych rynkach zagranicznych.
Rekrutację do programu ogłosiła Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Aplikacje będzie można składać już od 1 grudnia, do zdobycia jest w nim 15 mln zł. A to dopiero wprowadzenie do serii konkursów, gdyż program przewiduje łącznie aż 10 rekrutacji rozplanowanych na lata 2025–28. Planowane są po cztery rekrutacje rocznie. Kto ma szanse na granty w najbliższej edycji i ile można otrzymać? O tym poniżej.
Kto może pozyskać dofinansowanie w rekrutacji?
Program Polskie Mosty Technologiczne został stworzony z myślą o firmach, które:
- prowadzą mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo, funkcjonujące na rynku przynajmniej 2 lata
- dysponują innowacyjnym produktem, usługą lub technologią, które mogą stać się polskimi produktami eksportowymi
- potrzebują pomocy i doradztwa, aby rozszerzyć działalność eksportową o nowe, pozaeuropejskie rynki
- mają potencjał do szybkiego rozwoju i utrzymania się na odmiennych rynkach, a więc stabilną sytuację finansową, zasoby ludzkie i finansowe do realizacji projektu
Działalność tych firm powinna wpasowywać się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje. Powinni oni także wykazywać się udokumentowanym doświadczeniem w zakresie eksportu (sprzedaż swoich produktów lub usług poza granice Polski na poziomie przynajmniej 3%).
Na jakie inicjatywy można pozyskać środki?
W nadchodzącej rekrutacji firmy z preferowanych branż mogą starać się o dofinansowanie na działania związane z promocją ich produktów i usług w następujących państwach:
- Chiny — branże: budowlana, elektroniczna, IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, maszyn i urządzeń, meblarska, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i zielonych technologii
- Japonia — branże: kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, spożywcza, wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania i zielonych technologii
- RPA — branże: IT/ICT, maszyn i urządzeń, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i zielonych technologii
- Wietnam — branże: IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, medyczna i farmaceutyczna i spożywcza.
Dzięki uczestnictwu w programie firmy będą mogły powiększyć swoją obecność na rynkach zagranicznych, nawiązując nowe relacje biznesowe i podpisując umowy z zagranicznymi partnerami.
Jaka będzie wysokość dofinansowania?
Każda firma może otrzymać dofinansowanie w kwocie maksymalnie 180 tys. zł. Tyle można otrzymać na poszczególne inicjatywy:
- 20 tys. zł – wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, plan ekspansji;
- 10 tys. zł – wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH;
- 150 tys. zł – wsparcie o charakterze gotówkowym w formie zwrotu poniesionych wydatków.
Co istotne, w ramach realizacji inicjatywy przedsiębiorca będzie musiał zapewnić wkład własny w wysokości 22,97% kosztów poniesionych w ramach etapu zagranicznego. Firma otrzyma dofinansowanie jako pomoc de minimis i na zasadzie zwrotu poniesionych kosztów.
Dwa etapy realizacji projektu
Dotowane inicjatywy są realizowane w dwóch etapach – krajowym i zagranicznym. Elementami etapu krajowego będą:
- Udział w warsztatach dedykowanych danemu rynkowi zagranicznemu oraz bieżąca pomoc operacyjna i merytoryczna ze strony Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH)
- Indywidualne konsultacje z ekspertami – do 40 godzin
- Opracowanie kompleksowej strategii ekspansji zagranicznej
Natomiast etap zagraniczny obejmuje:
- Wdrożenie wypracowanej strategii ekspansji na dany rynek zagraniczny
- Wsparcie operacyjne i merytoryczne ZBH
- Udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych w kraju docelowym
- Zawarcie deklarowanej liczby zagranicznych umów handlowych (średnio dwie umowy na umowę)
- Osiągnięcie zakładanej wartości przychodów z eksportu (średnio 30 tys. zł na umowę)
- Możliwość wydatkowania zaplanowanego w projekcie budżetu do 150 tys. zł zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych w projekcie (udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawno-techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych).
Do kiedy można składać aplikacje?
Rekrutacja rozpoczynająca się w najbliższy poniedziałek będzie trwała do 7 stycznia 2026 r. Jak wspomnieliśmy, program zakłada łącznie 10 rekrutacji rozplanowanych na lata 2025–2028. Każdy konkurs obejmie 4 wybrane rynki zagraniczne. Przedsiębiorcy biorący udział w rekrutacji będą mogli aplikować tylko na jeden wybrany rynek z czterech dostępnych w danej edycji.



