Czterech na pięciu polskich managerów wykorzystuje narzędzia AI w codziennej pracy zawodowej, jednak przeważnie do zadań biurowych lub elementarnej analityki – wynika z badania WEBCON. Na pełne, strategiczne wprowadzenie SI w procedurach biznesowych gotowe jest niecałe 10% dużych przedsiębiorstw. Natomiast w Niemczech ową gotowość manifestuje już 41% ankietowanych managerów z dużych korporacji. Kluczowymi przeszkodami w rozwoju SI w polskich strukturach są troski o bezpieczeństwo danych oraz deficyt kompetencji technologicznych.

Polscy specjaliści zarządzający chętnie sięgają po AI – 80% z nich oznajmia, że używa jej do bieżących czynności związanych z personal productivity (zadania własne), takich jak generowanie treści (54%), analiza danych (48%) i sprawozdania (30%), jak również w pracy o charakterze kreatywnym – to konkluzja z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia oraz TGM Research na zlecenie WEBCON wśród łącznie 200 managerów z dużych firm w Polsce i w Niemczech.
Niedostatek implementacji AI w procesach biznesowych
Takie wykorzystanie technologii stanowi jednak jedynie sporadyczną pomoc w udoskonaleniu podstawowych zadań. Polskie przedsiębiorstwa nie są natomiast przygotowane do strategicznego wprowadzania AI. Z deklaracji blisko 30% managerów wynika, że ich firma dopiero analizuje potrzeby i ewentualności użycia tej technologii. Jedynie 8% deklaruje, że ich firma jest gotowa do jej wdrożenia w procesach biznesowych, które tworzą realne benefity finansowe.
Zobacz takżeTylko dla naszych Czytelników: możesz dostać Apple Watcha w prezencie do karty kredytowej. Sprawdź, jak zgarnąć nagrodę
– To jest relatywnie mały wskaźnik, niemniej jednak on jest zbieżny z tym, co komunikuje rynek. Badania niezależne również donoszą o tym, że jedynie 5% implementacji AI w przedsiębiorstwach aktualnie przynosi rzeczywiste korzyści – mówi agencji informacyjnej Newseria Michał Potoczek, dyrektor generalny WEBCON.
Dla porównania w Republice Federalnej Niemiec 41% przebadanych managerów ocenia, że ich organizacja jest przygotowana do użytkowania rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Jedynie 2% twierdzi, że ich przedsiębiorstwo w ogóle nie interesuje się AI. W Polsce ten procent wyniósł 40.
Zachodni sąsiedzi Polski są zdecydowanie lepiej przygotowani do implementacji tej technologii. Posiadają ku temu chociażby dedykowane strategie, zdążyli również opracować polityki bezpieczeństwa. A to właśnie ochrona danych i niepokój o kontrolę nad nimi jest jedną z zasadniczych przeszkód dla wdrażania AI w polskich firmach – tak oświadcza 38% ankietowanych. 23% managerów w Polsce sądzi, że ich firmy nie dysponują odpowiednimi narzędziami ani kwalifikacjami, aby w pełni korzystać z AI.
– Tu pojawia się wiele aspektów. Z perspektywy kierownictw, z którymi prowadzimy rozmowy, na ogół występują obawy o bezpieczeństwo danych. Zwłaszcza modele LLM-owe [duże modele językowe – red.] są zwykle deponowane na chmurze i ich aktywacja wymaga pewnego zabezpieczenia danych, opracowania polityk bezpieczeństwa wokół tego, co przekazujemy do modeli, w jaki sposób i w jakich procesach je wykorzystujemy. To z pewnością jest pewne wyzwanie – mówi Michał Potoczek.
– Z drugiej strony występuje bariera związana z kompetencjami, czyli musimy umieć wykorzystywać instrumenty AI do generowania wartości w procesach. To zakłada odmienne podejście do budowania aplikacji w firmie, do ich implementacji, poszukiwania skuteczności kosztowej i dochodowej.
Co ciekawe, 82% badanych uważa, że narzędzia AI mogą doprowadzić do polepszenia rezultatów pracy w ich zespołach, lecz co czwarty manager nie jest pewien, w jaki sposób sztuczna inteligencja mogłaby wspomóc ten aspekt. Oczekiwania w stosunku do sztucznej inteligencji są zatem niezwykle wysokie, a według ekspertów kluczowe wyzwanie obecnie polega na przełożeniu go na praktykę.
– Obecnie większość firm w Polsce ma strategię AI, czyli deklaruje, że chce tej technologii używać i wykorzystywać ją w procesach, chce podnosić efektywność wybranych działań, chce też generować z AI nowe strumienie zysków. Nader mało firm w rzeczywistości wdraża takie reguły, które pozwalają uzyskiwać owe efekty. Większość typowych przedsiębiorstw bada AI gdzieś obok newralgicznych procesów biznesowych. Bardzo dużym wyzwaniem dla firm jest przejście z fazy testowania, prototypowania i eksperymentowania z AI do jej realnego zastosowania w procesach. I to, co naszym zamiarem jest uczynić, to w istocie pokazać firmom, w jaki sposób włączyć AI w istniejące procesy i jak szybko wykreować w nich wartość dzięki AI – wyjaśnia prezes WEBCON.
Obawiamy się, że AI zabierze pracę
Z raportu zaprezentowanego w czerwcu przez NASK wynika, że 29% reprezentantów zawodów o znacznym stopniu podatności na generatywną sztuczną inteligencję wyraża obawy o to, że AI spowoduje redukcję etatów. Takie wątpliwości miał także co piąty pracownik, którego stanowisko nie byłoby podatne na wpływ GenAI. Według ekspertów w takim pojmowaniu sztucznej inteligencji przez pracowników fundamentalną rolę odgrywa deficyt edukacji na temat tych instrumentów.
– To jest pewne wyzwanie stojące przed kadrą zarządzającą, by zbudować strategię, również w odniesieniu do pracownika. Ukazać mu, że jednak poszukujemy benefitów, przeprowadzamy reskilling kompetencji w firmach i konstruujemy pewną nową strategię, która finalnie ma udoskonalić efektywność, jednak nie zastąpić ludzi – podsumowuje Michał Potoczek.
Raport WEBCON sygnalizuje, że wiele firm wciąż niemniej jednak nic nie czyni, by te kompetencje pracowników podnosić. Co trzeci badany manager w Polsce nie odbył żadnego szkolenia ani nie otrzymał wytycznych odnośnie AI, a 8% dopiero na nie oczekuje. 20% przyznaje, że musiało się szkolić samodzielnie. Jednocześnie wśród managerów z Niemiec tylko co 10. nie uczestniczył w żadnym szkoleniu ani nie otrzymał wytycznych. 84% ma już jakąś formę edukacji za sobą.



