Pociągiem z Wrocławia do Warszawy w półtorej godziny. PKP PLK i CPK unowocześnią wrocławski odcinek linii kolejowej.

Plan przedsięwzięć związanych z budową oraz modernizacją elementów wrocławskiego okręgu kolejowego obejmuje umowę zawartą w poniedziałek między PKP PLK a spółką CPK. Wśród planowanych działań inwestycyjnych jest m.in. ponowne otwarcie ulokowanego w centrum Wrocławia Dworca Świebodzkiego.

Z Wrocawia Do Warszawy W 15 Godziny Pkp Plk I Cpk Zmodernizuj Wrocawski Wze Kolejowy 683746f, NEWSFIN

fot. Bartłomiej Kudrowicz / / FORUM

Dokument sygnowali w poniedziałek we Wrocławiu szef PKP PLK Piotr Wyborski oraz dyrektor CPK Piotr Rachwalski.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zaakcentował, że w przeciągu 15 lat liczba podróżnych używających kolei na Dolnym Śląsku wzrosła o 200 procent, a Koleje Dolnośląskie są „najlepszym przewoźnikiem regionalnym”. Zaznaczył, że podpisana w poniedziałek umowa między PKP PLK i CPK z jednej strony opisuje rozbudowę wrocławskiego węzła kolejowego, a z drugiej strony wskazuje na aspekty związane z przyłączeniem szybkiej trasy kolejowej do stolicy Dolnego Śląska.

– Pragniemy, aby składy z Warszawy do Wrocławia przebywały tę odległość w trzy godziny, a ostatecznie w godzinę i 40 minut, co będzie realne za 10 lat. To będzie olbrzymia inwestycja, a po drodze szereg działań równoległych, mniejszych, ale istotnych dla lokalnych społeczności – powiedział Malepszak.

Zaznaczył, że CPK i PKP PLK muszą współdziałać ze sobą w ramach rozwoju wrocławskiego węzła kolejowego i włączenia do niego linii szybkich pociągów. – Dyskutujemy przy tym o potrzebach przewoźników – napomknął wiceminister.

Prezes Wyborski oznajmił, że zawarte w poniedziałek porozumienie definiuje inwestycje, które zostaną zrealizowane w okresie 10 lat na obszarze wrocławskiego węzła kolejowego, czyli do czasu, kiedy do Wrocławia zostanie podłączona kolej dużych prędkości.

PKP PLK dążą do tego czasu m.in. do zwiększenia wydajności stacji Wrocław Główny, obsługującej 29 mln pasażerów rocznie. Ma powstać także czwarty tor do stacji Wrocław Grabiszyn. Planowane jest również do 2029 roku wznowienie kursowania pociągów do usytuowanego w sercu Wrocławia Dworca Świebodzkiego.

– Planujemy też wprowadzenie ruchu aglomeracyjnego na towarowej obwodnicy Wrocławia, jak również szereg prac w rejonach Tarnogaju, Brochowa i obwodnicy towarowej, aby zapewnić większą bezkolizyjność – wyliczył Wyborski. Dodał, że transformacji zostanie poddana linia kolejowa do Kobierzyc, aby nie kolidowała z liną tramwajową na wrocławskie Jagodno. – Powstanie także przystanek Wrocław Maślice oraz wstępna dokumentacja projektowa na doprowadzenie linii kolejowej do wrocławskiego lotniska – relacjonował prezes.

Dyrektor CPK Piotr Rachwalski podkreślił, że do 2035 roku powstanie brakujący odcinek trasy kolejowej między Wrocławiem a Sieradzem, co zredukuje dojazd pociągiem z Wrocławia do Warszawy o 30 minut. – W rezultacie czas przejazdu do Wrocławia z Warszawy to godzina i 36-38 minut – powiedział Rachwalski.(PAP)

pdo/ pad/

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *