Ciąg dalszy afery wokół pociągów Newagu. Chodzi o serię awarii, którym ulegały pociągi wyprodukowane przez polską spółkę. Jak donosiły media, miał być to rezultat działań samego producenta, czemu stanowczo zaprzecza Newag. Teraz, jak informuje posłanka Paulina Matysiak, firma pozwała informatyków, którzy mieli wykryć powody uziemienia składów.
/Mateusz Jagielski/East News /East News
„Pamiętacie sprawę Newagu i pociągów, których nie można było uruchomić z powodu zmienionego oprogramowania? Sprawa się rozwija, choć w zaskakującym kierunku” – napisała w piątek w mediach społecznościowych Paulina Matysiak.
Przypomnijmy, że chodzi o serię awarii pociągów Newagu. Jak opisywaliśmy w Interii, na początku grudnia 2023 roku ogólnopolskie media obiegły doniesienia, że nowosądecka spółka Newag miała celowo uszkadzać wyprodukowane przez siebie pociągi. Usterki miały powodować, że tabory kolejowe „same z siebie” stawały. Firmy naprawcze z branży nie mogły znaleźć przyczyn awarii.
Reklama
Pod koniec 2023 roku portal Onet podawał, że usterki miały być efektem celowego wprowadzania do oprogramowania pociągów rozwiązań wywołujących awarie. Miał to robić sam producent – Newag. Spółka miała to robić, aby przejąć zlecenia na ich naprawę.
Newag pozywa informatyków. Posłanka ujawnia dalszy ciąg afery
Zmiany w oprogramowaniu, które miał wprowadzać Newag, wykryły firmy wynajęte do zbadania sprawy – Dragon Sector i SPS. Teraz Newag pozywa je za naruszenie praw autorskich – wynika z informacji przekazanych przez Paulinę Matysiak.
„Firma Newag pozwała informatyków z Dragon Sector i firmę SPS o naruszenie praw autorskich. Rozumiecie, z informatyków, którzy odkryli metodę działania producenta i wprowadzone zmiany oprogramowania (…) firma próbuje zrobić winnych” – skomentowała posłanka.
Rozwiń
„Myślę, że już najwyższa pora by tematem problemów z pociągami firmy Newag zajęła się Komisja Infrastruktury” – dodała. Poinformowała także, że zgłosi temat do planu prac tej sejmowej komisji.
Newag zaprzecza medialnym doniesieniom
Newag stanowczo zaprzecza informacjom Onetu. Jak podaje spółka, jeszcze przed publikacją portalu złożono stosowne zawiadomienia do organów ścigania. Dotyczyło ono podejrzenia ze strony Newagu, że ich oprogramowanie zostało zmodyfikowane bez autoryzacji.
Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski poinformował PAP, że już 3 kwietnia 2023 roku Newag zgłosił do ABW oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego istnienie ryzyka ingerencji w ich systemy sterowania pojazdami kolejowymi.
Aktualnie w prokuraturze toczy się śledztwo w tej sprawie. Zabezpieczono między innymi dokumentację oraz nośniki elektroniczne. Trwają przesłuchania świadków. Dotychczas nikomu nie przedstawiono zarzutów.
NEWAG
33,3000 0,1000 0,30% akt.: 28.06.2024, 17:51
- 33,0000
- 33,4000
- 32,5000
- 33,2000
- 5 646
- 186 066,5000
- 29,7000
- 36,3000
– Jest to postępowanie przygotowawcze w sprawie dokonania nieuprawnionej zmiany zapisu danych informatycznych w systemie sterowania kilkudziesięciu pojazdów serii Impuls, polegającej na zainstalowaniu w systemie tych pojazdów oprogramowania wywołującego ich blokady w przebiegu normalnej eksploatacji, a tym samym doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem nabywców tych pojazdów – poinformowała 11 czerwca Katarzyna Duda z krakowskiej Prokuratury Regionalnej w rozmowie z PAP.
Martyna Maciuch