Nowa niepowtarzalna okazja dla firm, które pragną zdobyć nowe obszary handlowe. Już od poniedziałku będą mogły aplikować o subwencje z programu Polskie Mosty Technologiczne. Jakie kryteria należy spełnić, by pozyskać finansową pomoc?

Rozpoczyna się jeden z najciekawszych w tym roku programów wsparcia dla podmiotów gospodarczych. Mowa o Polskich Mostach Technologicznych. To okazja na znaczący finansowy impuls dla przedsiębiorstw, które zamierzają propagować swoje brandy na nowych zagranicznych rynkach.
Rekrutację do programu ogłosiła Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Aplikacje będzie można składać już od 1 grudnia, do pozyskania jest w nim 15 mln zł. A to zaledwie wstęp do serii konkursów, ponieważ program obejmuje łącznie aż 10 rekrutacji przewidzianych na lata 2025–28. Planowane są po cztery rekrutacje rocznie. Kto ma możliwości na dotacje w najbliższym czasie i ile może uzyskać? O tym poniżej.
Kto może otrzymać dofinansowanie w rekrutacji?
Program Polskie Mosty Technologiczne został opracowany z myślą o przedsiębiorstwach, które:
- prowadzą mikro, małą lub średnią firmę, funkcjonującą na rynku co najmniej 2 lata
- dysponują innowacyjnym produktem, usługą lub technologią, które mogą stać się polskimi towarami eksportowymi
- wymagają pomocy i poradnictwa, aby poszerzyć działalność eksportową o nowe, pozaeuropejskie rynki
- posiadają potencjał do prędkiego wzrostu i utrzymania się na nowych rynkach, czyli stabilną kondycję finansową, zasoby kadrowe i finansowe do realizacji projektu
Działalność tych przedsiębiorstw powinna wpisywać się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje. Powinni oni również posiadać udokumentowane doświadczenie w zakresie eksportu (sprzedaż swoich produktów lub usług poza granice Polski na poziomie co najmniej 3%).
Na jakie projekty można uzyskać środki?
W nadchodzącej rekrutacji przedsiębiorstwa z preferowanych branż mogą starać się o dofinansowanie na działania związane z promocją ich produktów i usług w następujących państwach:
- Chiny — branże: budowlana, elektroniczna, IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, maszyn i urządzeń, meblarska, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i zielonych technologii
- Japonia — branże: kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, spożywcza, wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania i zielonych technologii
- RPA — branże: IT/ICT, maszyn i urządzeń, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i zielonych technologii
- Wietnam — branże: IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, medyczna i farmaceutyczna i spożywcza.
Dzięki uczestnictwu w programie firmy będą mogły powiększyć swoją obecność na rynkach zagranicznych, nawiązując nowe relacje biznesowe i zawierając umowy z zagranicznymi kontrahentami.
Jaka będzie kwota dofinansowania?
Każda firma może otrzymać dofinansowanie w wysokości maksymalnie 180 tys. zł. Tyle można uzyskać na poszczególne działania:
- 20 tys. zł – wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji;
- 10 tys. zł – wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH;
- 150 tys. zł – wsparcie o charakterze gotówkowym w formie refundacji poniesionych wydatków.
Co istotne, w ramach realizacji projektu przedsiębiorstwo będzie musiało zapewnić wkład własny w wysokości 22,97% kosztów poniesionych w ramach etapu zagranicznego. Firma otrzyma dofinansowanie jako pomoc de minimis i na zasadzie zwrotu poniesionych kosztów.
Dwa etapy realizacji projektu
Dotowane projekty są realizowane w dwóch etapach – krajowym oraz zagranicznym. Elementami etapu krajowego będą:
- Udział w warsztatach poświęconych danemu rynkowi zagranicznemu oraz bieżące wsparcie operacyjne i merytoryczne ze strony Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH)
- Indywidualne konsultacje z ekspertami – do 40 godzin
- Opracowanie kompleksowej strategii ekspansji zagranicznej
Natomiast etap zagraniczny obejmuje:
- Wdrożenie wypracowanej strategii ekspansji na dany rynek zagraniczny
- Wsparcie operacyjne i merytoryczne ZBH
- Udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych w kraju docelowym
- Zawarcie deklarowanej liczby zagranicznych kontraktów handlowych (średnio dwa kontrakty na umowę)
- Osiągnięcie zakładanej wartości przychodów z eksportu (średnio 30 tys. zł na kontrakt)
- Możliwość wydatkowania zaplanowanego w projekcie budżetu do 150 tys. zł zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych w projekcie (udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawno-techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych).
Do kiedy można składać aplikacje?
Rekrutacja rozpoczynająca się w najbliższy poniedziałek będzie trwała do 7 stycznia 2026 r. Jak wspomnieliśmy, program obejmuje łącznie 10 rekrutacji zaplanowanych na lata 2025–2028. Każdy konkurs obejmie 4 wybrane rynki zagraniczne. Przedsiębiorstwa biorące udział w rekrutacji będą mogły aplikować tylko na jeden wybrany rynek z czterech dostępnych w danej edycji.



