Niedobór w budżecie Narodowego Funduszu Zdrowia, prognozowany w 2025 roku na 14 mld zł, stanowi wartość maksymalną, co implikuje, że finalnie może on być mniejszy – zawiadomiło w czwartek PAP Ministerstwo Zdrowia.

Biuro NFZ pod koniec października poinformowało o przekazaniu do NFZ 3,5 mld zł w formie dotacji oraz 1 mld zł w obligacjach (KPRM). Następne środki finansowe – 3,56 mld zł mają pochodzić z Funduszu Medycznego. Sumarycznie daje to około 8 mld zł. PAP zwróciła się do ministerstwa zdrowia z zapytaniem, w jaki sposób pokryta zostanie pozostała brakująca kwota w budżecie NFZ, czyli około 6 mld zł.
MZ powiadomiło PAP, że wstępny deficyt w budżecie NFZ, wyceniony na 14 mld zł, stanowił wartość górną, co sugeruje, że w efekcie końcowym może on być mniejszy.
Ministerstwo zdrowia zaakcentowało, że projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym umożliwi przekazanie NFZ już w 2025 roku dodatkowych 3,56 mld zł. Projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym podwyższa limit ustalony na rok 2025 na dofinansowanie nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom poniżej 18 roku życia do 4,4 mld zł z obecnych 840 mln zł.
MZ oszacowało, że przewidziana początkowo dotacja podmiotowa z budżetu państwa dla NFZ na rok 2025 wyniosła 18,35 mld zł, natomiast dzięki decyzjom minister zdrowia Jolanty Sobierańskiej-Grendy oraz ministra finansów Andrzeja Domańskiego środki te wynoszą aktualnie ponad 31 mld zł.
MZ podkreśliło, że dzięki decyzji minister zdrowia z dnia 6 listopada do NFZ zostaną przesunięte dalsze fundusze w wysokości 400 mln zł na podniesienie dotacji podmiotowej. Ministerstwo zdrowia zwróciło uwagę, że decyzją MF z dnia 1 lipca dla NFZ przydzielono blisko 1,58 mld zł na powiększenie funduszu rezerwowego NFZ. Dodatkowo, w oparciu o wniosek ministra zdrowia do kancelarii premiera, szef rządu Donald Tusk polecił ministrowi finansów przekazanie skarbowych papierów wartościowych na zwiększenie funduszu rezerwowego NFZ o łącznej wartości nominalnej 922 mln zł.
„Kondycja finansowa NFZ jest na bieżąco monitorowana, a aktualnie trwa analiza możliwych do zastosowania rozwiązań, które mają na celu jej polepszenie. Podkreślamy jednocześnie, że priorytetem w podejmowanych działaniach jest uwzględnienie potrzeby zagwarantowania bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów” – napisało biuro komunikacji MZ.
Ministerstwo zdrowia zwróciło uwagę, że potrzeba znaczącego zwiększenia zasobów budżetu państwa dla Funduszu wynika m.in. z implementacji ustawy o wynagrodzeniach oraz przeniesienia do NFZ finansowania m.in. ratownictwa medycznego i bezpłatnych lekarstw.
MZ w czwartek przesłało projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym z apelem o jego przeanalizowanie z pominięciem fazy uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych na najbliższym posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów albo o rozważenie jego rozpatrzenia w trybie obiegowym w najkrótszym możliwym terminie.
Projekt zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 roku otrzymać dodatkowo blisko 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. Uregulowania miałyby wejść w życie 15 grudnia.
MZ zaznaczyło, że w związku ze „znacząco obniżonym” limitem przeważająca część kosztów nadwykonań świadczeń dla osób do 18 roku życia jest finansowana przez NFZ, a nie ze środków Funduszu Medycznego. Według ministerstwa zdrowia, w 2024 roku NFZ dodatkowo sfinansował ze składki zdrowotnej tzw. świadczenia ponadlimitowe dla dzieci za blisko 2,4 mld zł. Z kolei w 2023 roku kwota niesfinansowanych świadczeń wyniosła 1,5 mld zł, a w 2022 roku blisko 1 mld zł – poinformowało MZ.
Na początku listopada szpitale w różnych regionach Polski poinformowały PAP, że odkładają planowe przyjęcia z uwagi na opóźnione rozliczenia z NFZ.
W pierwszej połowie października PAP dowiedziała się z informacji pozyskanej od źródła w NFZ, że na uregulowanie należności za świadczenia Funduszowi brakuje w tym roku ok. 14 mld zł. Według wyliczeń Ministerstwa Zdrowia, deficyt budżetowy w NFZ wyniesie w 2026 roku 23 mld zł.
Anita Karwowska, Katarzyna Nocuń (PAP)
kno/ akar/ agz/ jpn/



