Drogi płatne w Polsce. Ile zapłacisz?

Od sierpnia 2023 roku polskie autostrady zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) są bezpłatne. Jednak niektóre odcinki okazują się kosztowne dla kierowców często podróżujących. Pozostają one najdroższymi trasami w kraju, a stawki w szczycie sezonu sięgają 40 złotych za jednorazową podróż na dystansie 70 kilometrów.

Zdjęcie

Drogi Patne W Polsce Ile Zapacisz D0902bc, NEWSFIN

Punkty poboru opłat na autostradzie A1 przy Ciechocinku / Wojciech Stróżyk / Reporter Reklama

Polskie drogi ekspresowe – zbliżamy się do 2000 kilometrów

Obecnie w kraju jest 6 dróg ekspresowych o łącznej długości 1884,6 km :

  • A1 – Rusocin gdański do Gorzyczek w kierunku Czech;
  • A2 – połączenie Świecka z Niemcami do Siedlec;
  • A4 – granica niemiecka w Jędrzychowicach do Korczowej, w kierunku Ukrainy;
  • A6 – Kołbaskowo połączone z Niemcami do Szczecina;
  • A8 – obwód wrocławski
  • A18 – węzeł Olszyna-Golnice z drogą niemiecką.

Otwarcie kolejnych sekcji planowane jest na rok 2025.

Reklama

Od 2023 roku, zgodnie z polityką rządu Prawa i Sprawiedliwości, na polskich autostradach zarządzanych przez GDDKiA nie obowiązują opłaty dla pojazdów poniżej 3,5 tony. Jednak około 725 km płatnych dróg ekspresowych pozostanie płatnych do 2025 roku, co utrzyma wysokie koszty.

Eksploatacja płatnych dróg ekspresowych

Kierowcy podróżujący płatnymi drogami ekspresowymi w Polsce na ograniczonych odcinkach ponoszą nadal znaczne koszty. Opłaty obowiązują na odcinkach zarządzanych przez prywatnych operatorów, obejmujących:

  • 152-kilometrowy odcinek AmberOne A1 (Rusocin – Nowa Wieś);
  • 255-kilometrowy odcinek Autostrady Wielkopolskiej A2 (Konin-Świecko bez obwodnicy Poznania);
  • 61-kilometrowy odcinek A4 Stalexport Autostrada Małopolska (Katowice – Kraków).

Ceny różnią się znacznie między koncesjonariuszami. Trasa A1 oferuje najniższe opłaty, a A2 jest najdroższa w Polsce .

Autostrada A1 – minimalne koszty wśród odcinków płatnych

Polska autostrada A1, zwana szlakiem bursztynowym , z północy na południe, w większości pozostaje bezpłatna. Natomiast odcinek Rusocin-Nowa Wieś objęty jest opłatami. Na tym 152-kilometrowym odcinku znajduje się 12 punktów poboru opłat na węzłach obsługujących Rusocin, Stanisławie, Swarożyn, Pelplin, Kopytkowo, Warlubie, Nowe Marzy, Grudziądz, Lisewo, Turzno, Lubicz i Nową Wieś.

Przejazd całym płatnym odcinkiem A1 kosztuje 29,90 zł, co daje średnio blisko 19 groszy za kilometr .

Autostrada A2 – szczytowe opłaty za przejazdy powodują unikanie przejazdu przez kierowców

Płatny odcinek autostrady A2 w centralnej Polsce budzi spore obawy kierowców, ponieważ obowiązują tam najwyższe stawki. Przejechanie całego odcinka kosztuje 126 złotych, czyli 49 groszy za kilometr . Koszty rosną dodatkowo w zależności od mijanych bramek.

Na 255-kilometrowej trasie funkcjonuje dziesięć punktów poboru opłat : Tarnawa, Torzym, Jordanowo, Trzciel, Nowy Tomyśl, Buk, Gołuski, Nagradowice, Słupca, Lądek. Tranzyt poniżej 70 km pomiędzy Trzcielem a Gołuskami pod Poznaniem kosztuje 39 zł – około 55 groszy za kilometr . Regularne używanie znacznie obciąża finanse kierowców.

Autostrada A4 – koniec opłat w 2027 r.

Płatny odcinek A4 ma zaledwie 61 km, ale łączy południowe strefy metropolitalne, przyciągając miliony. Przejazd z Krakowa do Katowic kosztuje 32 zł dla pojazdów poniżej 3,5 tony, co daje łącznie 52 grosze za kilometr – porównywalnie z ceną na A2.

Pobieranie opłat przez Stalexport Autostrada Małopolska wygasa w 2027 r. Po 16 marca 2027 r. odcinek ten prawdopodobnie stanie się bezpłatny dla pojazdów lekkich zarządzanych przez GDDKiA.

Zobacz także:

Najdroższa autostrada w Europie. Od tej daty brak opłat za przejazd autostradą A4.

Zmiany cen produktów? Odnotowano bezprecedensowy rabat w wysokości 50%.

Ponowne wstrzymanie wydobycia ropy z rurociągu „Przyjaźń”. Operacje zostały niedawno wznowione.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *