Weryfikacja partnerów biznesowych to w teorii najprostszy sposób na zachowanie płynności finansowej i uniknięcie opóźnień w płatnościach. W praktyce jednak to często sporo formalności: klienci korzystający z usług biur informacji gospodarczej muszą bowiem z każdym z kontrahentów osobno zawrzeć umowę na świadczenie usług, a następnie utrzymywać abonamenty – nawet gdy w miesiącu nie doszło do żadnego zapytania.
/123RF/PICSEL
Prezentacja partnera
Opóźnienia w płatnościach i zatory finansowe to częste problemy, z którymi zmagają się firmy w trakcie współpracy z kontrahentami. Aby zminimalizować ryzyko pojawienia się takich problemów, dobrze jest poznać swojego kontrahenta. Sposobów jest wiele – od rozmowy, poproszenia o opinię innych kontrahentów, po samodzielne przeglądanie danych rejestrowych i informacji znalezionych w sieci. To jednak zadania czasochłonne i nie dające stu procentowej pewności. Pomysłem na ułatwienie pracy jest weryfikacja kontrahentów za pomocą wyspecjalizowanych biur informacji gospodarczej.
Weryfikacja niczym układanie porozrzucanych puzzli
Weryfikacja kontrahentów, niezbędna do uniknięcia zatorów finansowych, wymaga dokładnego sprawdzenia potrzebnych informacji w kilku źródłach.
Dość powiedzieć, iż w polskich realiach funkcjonuje wiele różnych biur informacji gospodarczej. Jak pokazuje doświadczenie, najczęściej przedsiębiorcy dłużników wpisują tylko do jednej z nich. Skutkuje to tym, że aby zagwarantować sobie bezpieczeństwo, sprawdzić należy wszystkie – nawet jeśli kluczowe dla nas dane znajdziemy ostatecznie tylko w jednym miejscu.
– Weryfikacja kontrahenta najczęściej przypominała zatem trochę zabawę z porozrzucanymi puzzlami. Najpierw trzeba zebrać wszystkie części, a potem ocenić czy pasują – wskazuje Michał Szastak, Product Manager Apfino.
Konieczność zapamiętania mnóstwa haseł, udzielania wielu dostępów i przechowywania dokumentów z jednej strony skutkuje podniesionym poziomem ryzyka (narażamy się na przechwycenie danych), z drugiej – wymaga sporej przestrzeni dyskowej (wszystkie materiały trzeba gdzieś przechowywać).
Pomoc w zakresie weryfikacji kontrahentów
Sprawdzenie partnerów biznesowych w wielu miejscach jednocześnie umożliwiają raporty w Apfino. To nowa usługa Comarchu, która ma szansę znacząco zmienić model współpracy firm z biurami informacji gospodarczej. Na czym polega?
Wystarczy zadać jedno zapytanie, by sprawdzić numer NIP w pięciu rejestrach publicznych i dwóch biurach informacji gospodarczej za jednym zamachem. Dokładnie chodzi o BIG InfoMonitor oraz ERIF BIG. Co więcej, raporty w Apfino nie wiążą się ze stałymi kosztami, przechowywane są w bezpiecznej chmurze, a dostęp do nich możliwy jest przez 24 godziny siedem dni w tygodniu. Po krótkiej konfiguracji usługi na stronie internetowej, przedsiębiorcy uzyskują dostęp do interesujących ich zapytań.
Raporty dobrane do firmy
Raporty dostępne są w dwóch wersjach: smart oraz premium. Pierwsza opcja pozwala na sprawdzenie, czy kontrahent wpisany został jako dłużnik, czy doszło do opóźnienia płatności z jego strony przekraczającej 30 dni oraz czy posiada zaległości w ZUS i Urzędzie Skarbowym. Ale też czy zmaga się z zakazami bądź ograniczeniami dotyczącymi prowadzonej działalności.
Wersja premium to dodatkowo szereg bardziej szczegółowych informacji, takich jak:
· szczegóły przeterminowanych zaległości płatniczych kontrahenta powyżej 30 dni,
· szczegóły dotyczące regulowania zobowiązań kontrahenta w terminie lub do 30 dni opóźnienia,
· liczba przeterminowanych zobowiązań kontrahenta,
· wartość przeterminowanych zobowiązań kontrahenta (całościowa oraz pojedynczo),
· dane wierzyciela,
· data dokonania wpisu długu kontrahenta do rejestru dłużników,
· data wymagalności przeterminowanych płatności.
Niezależnie od wybranej opcji, zawsze płaci się wyłącznie za raport bądź pakiet raportów. Są one ważne przez 90 dni.
Sprawdzanie wiarygodności kontrahentów to proces, który dziś wymaga staranności i czasu. Dzięki „Sprawdź Kontrahenta” od Apfino można go jednak sobie ułatwić czy wręcz do pewnego stopnia automatyzować. To w rzeczywistości inwestycja, która może uchronić firmę przed wieloma problemami i stratami finansowymi w przyszłości. W tym zakresie najsilniej przemawiają konkretne dane: łączna kwota zadłużenia polskich przedsiębiorców szacowana jest obecnie na przynajmniej 45 mld zł. Dlatego tak ważne jest, by przed rozpoczęciem współpracy z nowym partnerem biznesowym sprawdzić jego wiarygodność i przeprowadzić dokładną analizę dotychczasowych poczynań. Ufaj, ale weryfikuj!
Prezentacja partnera