Minister wyliczył ile samolotów Rosja straciła przez „wrogie kraje”

Minister Wyliczyl Ile Samolotoacutew Rosja Stracila Przez Wrogie Kraje 2f3c1a9, NEWSFIN

Foto: Bloomberg

Danuta Walewska

– Zostaliśmy całkowicie zaskoczeni, kiedy wrogie kraje postanowiły zająć nasze maszyny. W efekcie straciliśmy 76 samolotów, które albo czekały na odlot następnego dnia, bądź już były w trakcie przygotowań do odlotu, bądź też przechodziły tam rutynowe serwisowanie. Najzwyczajniej je aresztowano i nie mieliśmy już do nich dostępu – mówił Sawieljew, który w latach 2009-2020 był prezesem Aerofłotu.

Ujawnił, że w tej chwili w rosyjskiej flocie jest operacyjnych 1167 samolotów. Pozostałe ponad 200 to maszyny zatrzymane w ramach sankcji, bądź takie, które z powodu braku części zamiennych już nigdzie nie polecą.

Od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę 800 z tych maszyn zostało wpisanych do krajowego rejestru. – W tym przypadku nie chodzi wyłącznie o to, że Boeing i Airbus odmawiają serwisowania naszych maszyn. Nawet, gdyby zostały zwolnione z aresztu, to i tak nie mogłyby dolecieć do Rosji z powodu ograniczeń w prawach przelotu – mówił rosyjski minister.

W tej chwili rosyjskie linie lotnicze są w stanie bezproblemowo wykonywać loty jedynie do 11 krajów. Tam nie grozi im sekwestr samolotu i są to przede wszystkim byłe republiki radzieckie oraz Turcja. Rosyjskie samoloty latają także do Chin, Izraela, Indii i Tajlandii, ale tam jednak narażają się na ryzyko zajęcia samolotów.

24 lutego 2022 roku ponad połowa floty, jaką operowali rosyjscy przewoźnicy, należała do zachodnich firm leasingowych. Dwie trzecie z nich była zarejestrowana na Bermudach, bądź w Irlandii. Rosjanie początkowo odmówili zwrotu tych maszyn firmom leasingowym. Po jakimś czasie jednak zaczęli się z nimi dogadywać i jak na razie mają dwie umowy – z BOC Aviation i AerCap, łącznie na 853 mln dolarów. Obie firmy nie ukrywają jednak, że zamierzają odzyskać pełną wartość 25. maszyn wypożyczonych Rosjanom.

Rosatom dostarczy podróbki części zamiennych do samolotów

A nawet, kiedy rosyjskie samoloty zostały legalnie zarejestrowane w kraju po umowie z leasingodawcami nie oznacza to, że automatycznie otwierają sobie dostęp do certyfikowanych części zamiennych. I w tym przypadku Aeorofłot znalazł wyjście podpisując odpowiednie porozumienie z Rosatomem, który dostarczy podróbki części do airbusów i boeingów.

Jak na razie samoloty narodowego przewoźnika serwisowane są z wykorzystaniem części pozyskanych „metodą gospodarczą”, czyli albo w kanibalizacji maszyn, które już nie polecą, albo sprowadzanych nielegalnymi kanałami, głównie z nielegalnego importu z krajów b. ZSRR.

Jak informuje dziennik „Izwiestia”, pełen rozruch produkcji części przypadnie na I połowę 2024, zaś Aerofłot przekonuje, że Rosatom ma pełne kompetencje i możliwości technologiczne, aby takie komponenty dostarczać.

„Izwiestia” rozmawiały na ten temat z dyrektorem generalnym i dyrektorem technicznym Aerofłotu Aleksiejem Michalikiem. – Będziemy wspólnie zajmować się rozwojem, certyfikacją i produkcją komponentów lotniczych do wszystkich typów zagranicznych samolotów – kabin, części bagażowych, napraw konstrukcyjnych i tak dalej. Dotyczy to również elementów filtrów powietrza i wody, części plastikowych, metalowych, kompozytowych, o strukturze plastra miodu, gumowych, produkty złożonych z punktu widzenia technologicznego; wyposażenia elektronicznego kabin pasażerskich – falowników, zasilaczy, czujników, elementów grzewczych i oświetleniowych i monitorów – wyliczał Aleksiej Michalik.

Jego zdaniem badania laboratoryjne już trwają, podobnie jak testowanie i produkcja produktów. Wszystkie części i komponenty będą musiały posiadać certyfikat rosyjskiej Federalnej Agencji Transportu Lotniczego. – Obecnie wspólnie z Federalną Agencją Transportu Lotniczego wyjaśniamy procedury przetwarzania wymaganej dokumentacji do ich stosowania w samolotach – powiedział Aleksiej Michalik rosyjskiemu dziennikowi. Wcześniej, na początku 2023 roku, „Izwiestia” informowały, że inny ​​rosyjski przewoźnik – S7 Airlines współpracuje już z Rosatomem przy produkcji filtrów wody i powietrza oraz tarcz hamulcowych.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *