UOKiK nałożył karę w wysokości 5 mln zł na firmę suplementacyjną

Prezes UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary na Natural Pharmaceuticals za manipulacje przy wysyłkowej sprzedaży suplementów; dodatkowo sankcje finansowe objęły także prezesa spółki – poinformował w środę UOKiK. Decyzja Urzędu nie jest prawomocna i stronom przysługuje odwołanie.

Uokik Nalozyl Kare W Wysokosci 5 Mln Zl Na Firme Suplementacyjna D757589, NEWSFIN

fot. lidiasilva / / Shutterstock

"Prezes UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że działania Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Urząd zakwestionował siedem praktyk, które w różny sposób mogły wpływać na proces decyzyjny konsumentów i manipulować ich zachowaniem" – poinformował w komunikacie UOKiK.

Dodał, że Prezes UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary na Natural Pharmaceuticals. Dodatkowo sankcje finansowe (110 tys. zł) objęły także prezesa spółki Carla Jonasa Törnquista, za "umyślne dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów".

"Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją – to tylko wybrane przykłady komunikacji marketingowej opartej na manipulacji i wprowadzających w błąd informacjach" – wskazał, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Dodał, że uznał, iż działania spółki Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów i w związku z tym zostały nałożone stosowne kary pieniężne.

Według Urzędu już pierwszy kontakt konsumentów z ofertą suplementów diety Natural Pharmaceuticals (za pośrednictwem reklamy telewizyjnej, drukowanych kuponów zamówienia, czy stron internetowych) mógł wprowadzać ich w błąd. "Spółka chwaliła się +ponad milionem zadowolonych klientów+ danego produktu, podczas gdy informacja ta dotyczyła liczby klientów przedsiębiorcy ogółem" – podkreślono.

Dodano, że spółka sugerowała również, że stosowanie produktu jest zalecane w ramach ogólnopolskich kampanii zdrowotnych. "Niektóre materiały marketingowe wykorzystywały autorytet instytucji publicznych i powoływały się na rzekome rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dla danego suplementu" – wyjaśniono.

Problemem też oferty "darmowych" próbek

UOKiK przekazał ponadto, że na niektórych stronach internetowych Natural Pharmaceuticals oferował darmową próbkę suplementu diety i kiedy klient klikał, żeby potwierdzić chęć jej otrzymania, niemal natychmiast pojawiało się kolejne okno z podobnym komunikatem, który nie dotyczył jednak darmowej próbki, ale rocznego płatnego zapasu produktu wraz z subskrypcją. "Ze względu na treść i formę graficzną, dla konsumentów mogło to być nie do rozróżnienia. Analizowane skargi potwierdziły, że spółka stosowała mechanizm przekierowania – zamówienie darmowej próbki i zapis na płatną subskrypcję następowały bezpośrednio po sobie" – dodano.

Urząd dodał, że w kanałach kontaktu z konsumentem – na stronach internetowych, w drukowanych kuponach zamówienia, czy poprzez infolinię – spółka prezentowała m.in. roczny zapas danego produktu. Wyjaśniono, że gdy po czasie przychodziła przesyłka, wówczas okazywało się, że oferta przedsiębiorcy obejmowała także płatną subskrypcję suplementów diety, czego konsumenci mogli być nieświadomi.

"Wyżej wymienione praktyki związane z przekierowaniem oraz subskrypcją suplementów diety, w tym powoływanie się na społeczny dowód słuszności dla manipulowania klientem, należy traktować jako dark patterns (zwodnicze interfejsy). To nazwa obejmująca wszelkie elementy, które wymuszają w przestrzeni wirtualnej niezamierzone lub niechciane działania konsumentów z korzyścią dla przedsiębiorcy" – podkreślono.

Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna, spółce i osobie nią zarządzającej przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. (PAP)

Oświadczenie firmy

W dniu 11 września 2023 roku otrzymaliśmy decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o numerze RKT-7/2023, stanowiącą finał trwającego ponad 3 lata postępowania administracyjnego. 

Nie zgadzamy się z tą decyzją i będziemy się od niej odwoływać.

Chcielibyśmy podkreślić, że jesteśmy obecni na polskim rynku od 13 lat. Nasza firma opiera się na trwałych relacjach z klientami, które budowane są na wzajemnym szacunku i zaufaniu. 

Od początku naszej działalności i w każdym etapie jej rozwoju, naszym nadrzędnym celem było, jest
i zawsze będzie zapewnienie klientom absolutnej transparentności oraz pewności, że w żadnym momencie nie zostaną wprowadzeni w błąd. To zobowiązanie stanowi integralną część naszej firmy
i jest fundamentem, na którym budujemy trwałe relacje z naszymi klientami. Będziemy kontynuować tę misję, w pełnym przekonaniu, że nasze produkty i usługi przynoszą rzeczywistą wartość naszym klientom.

autor: Michał Boroń

mick/ mmu/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *