Nowa, unikalna sposobność dla firm, które pragną zdobyć nowe obszary. Od poniedziałku będą mogły ubiegać się o subwencje z programu Polskie Mosty Technologiczne. Jakie kryteria należy spełnić, by otrzymać finansowe dofinansowanie?

Rusza jeden z najbardziej interesujących w tym roku projektów wsparcia dla biznesu. Mowa o Polskich Mostach Technologicznych. To okazja na pokaźny dopływ gotówki dla przedsiębiorców, którzy zamierzają promować swoje marki na nowych rynkach zagranicznych.
Rekrutację do programu ogłosiła Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Aplikacje będzie można składać już od 1 grudnia, do rozdysponowania jest w nim 15 mln zł. A to dopiero zwiastun serii konkursów, ponieważ program przewiduje łącznie aż 10 rekrutacji przewidzianych na lata 2025–28. Planowane są po cztery rekrutacje rocznie. Kto ma szanse na dotacje w nadchodzącym naborze i ile może otrzymać? O tym poniżej.
Kto może pozyskać finansowanie w rekrutacji?
Program Polskie Mosty Technologiczne został utworzony z myślą o przedsiębiorstwach, które:
- prowadzą mikro, niewielką lub średnią firmę, funkcjonującą na rynku co najmniej 2 lata
- mają innowacyjny produkt, usługę lub technologię, które mogą stać się polskimi produktami eksportowymi
- potrzebują pomocy i poradnictwa, aby rozszerzyć działalność eksportową o nowe, pozaeuropejskie rynki
- wykazują potencjał do szybkiego rozwoju i utrzymania się na nowych rynkach, czyli ustabilizowaną sytuację finansową, zasoby ludzkie i kapitałowe do realizacji projektu
Działalność tych firm powinna korespondować z Krajowymi Inteligentnymi Specjalizacjami. Powinni oni również posiadać udokumentowane doświadczenie w obszarze eksportu (sprzedaż swoich produktów lub usług poza terytorium Polski na poziomie minimum 3%).
Na jakie zamierzenia można uzyskać środki?
W nadchodzącej rekrutacji przedsiębiorstwa z preferowanych branż mogą starać się o finansowanie na działania związane z promocją ich towarów i usług w następujących państwach:
- Chiny — sektory: budowlana, elektroniczna, IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, maszyn i urządzeń, meblarska, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i technologii ekologicznych
- Japonia — sektory: kosmiczna i lotnicza, kreatywna, w tym gry komputerowe, spożywcza, zaawansowanych technologii w zakresie bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania oraz technologii ekologicznych
- RPA — sektory: IT/ICT, maszyn i urządzeń, medyczna i farmaceutyczna, spożywcza i technologii ekologicznych
- Wietnam — sektory: IT/ICT, kosmetyczna, kosmiczna i lotnicza, medyczna i farmaceutyczna i spożywcza.
Dzięki uczestnictwu w programie przedsiębiorstwa będą mogły zwiększyć swoją obecność na rynkach zagranicznych, nawiązując nowe relacje biznesowe i zawierając umowy z zagranicznymi partnerami.
Jaka będzie kwota finansowania?
Każda firma może otrzymać finansowanie w kwocie maksymalnej 180 tys. zł. Tyle można otrzymać na poszczególne aktywności:
- 20 tys. zł – wsparcie o charakterze bezgotówkowym na warsztaty, doradztwo ekspertów, strategię ekspansji;
- 10 tys. zł – wsparcie o charakterze bezgotówkowym na usługi eksperckie Zagranicznych Biur Handlowych PAIH;
- 150 tys. zł – wsparcie o charakterze gotówkowym w postaci refundacji poniesionych nakładów.
Co istotne, w ramach realizacji przedsięwzięcia przedsiębiorca będzie musiał zagwarantować wkład własny w wysokości 22,97% kosztów poniesionych w ramach etapu zagranicznego. Firma otrzyma finansowanie jako pomoc de minimis i na zasadzie zwrotu poniesionych kosztów.
Dwa etapy realizacji projektu
Dotowane przedsięwzięcia są realizowane w dwóch fazach – krajowym oraz zagranicznym. Składnikami etapu krajowego będą:
- Udział w warsztatach poświęconych danemu rynkowi zagranicznemu oraz bieżąca pomoc operacyjna i merytoryczna ze strony Zagranicznych Biur Handlowych (ZBH)
- Indywidualne konsultacje z doradcami – do 40 godzin
- Opracowanie wszechstronnej strategii ekspansji zagranicznej
Zaś etap zagraniczny obejmuje:
- Wdrożenie wypracowanej strategii ekspansji na dany rynek zagraniczny
- Pomoc operacyjną i merytoryczną ZBH
- Udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych w kraju docelowym
- Zawarcie deklarowanej liczby zagranicznych umów handlowych (średnio dwie umowy na umowę)
- Osiągnięcie zakładanej wartości przychodów z eksportu (średnio 30 tys. zł na umowę)
- Możliwość wydatkowania zaplanowanego w projekcie budżetu do 150 tys. zł zgodnie ze spisem kosztów kwalifikowanych w projekcie (udział w zagranicznych wyjazdach, misjach i targach, doradztwo w zakresie certyfikacji produktów, doradztwo prawno-techniczne, doradztwo w zakresie wzornictwa, wsparcie działań informacyjno-promocyjnych).
Do kiedy można składać aplikacje?
Rekrutacja rozpoczynająca się w najbliższy poniedziałek potrwa do 7 stycznia 2026 r. Jak wspomnieliśmy, program zakłada łącznie 10 rekrutacji przewidzianych na lata 2025–2028. Każdy konkurs obejmie 4 wybrane rynki zagraniczne. Przedsiębiorstwa biorące udział w rekrutacji będą mogły aplikować tylko na jeden wybrany rynek spośród czterech dostępnych w danej edycji.



