Eurocash uważa, że sytuacja na rynku nadal jest wymagająca, a wyzwaniem dla handlu niezależnego pozostaje sprzedaż – przekazali PAP Biznes przedstawiciele grupy. Spółka zamierza 9 grudnia zaprezentować nową strategię, która ma być odpowiedzią na trudności rynkowe.

"Trzeci kwartał nie przyniósł zadowalających rezultatów – dane wciąż plasują się poniżej naszych oczekiwań. Co prawda, zanotowaliśmy progres EBITDA i wyniku netto w perspektywie rocznej, jednak jest to zasługą systematycznej kontroli kosztów oraz skutecznego zarządzania marżami, a nie poprawy poziomu sprzedaży, która nadal utrzymuje się na niskim pułapie" – powiedział PAP Biznes prezes Eurocashu, Paweł Surówka.
"Warunki rynkowe pozostają wymagające. Okres letni okazał się trudny, zarówno ze względu na niesprzyjające czynniki pogodowe, jak i dostrzegalne zmiany w zachowaniach nabywców. Sprzedaż nadal stanowi spore wyzwanie" – dodał.
Jak zaznaczył prezes, tendencja ta jest widoczna nie tylko w formatach spółki, ale ogólnie na tzw. rynku niezależnym.
"Rynek hurtowy (tzw. wholesale relevant market) kieruje się w stronę spadku o około 3 proc. rocznie, podczas gdy cały rynek FMCG może odnotować wzrost na poziomie 4–5 proc. To zróżnicowanie nadal jest duże – dostrzegamy rozbieżność pomiędzy głównymi podmiotami a resztą rynku. Z jednej strony jest to konsekwencja niekorzystnych warunków pogodowych w okresie letnim, z drugiej zaś – utrzymujących się różnic cenowych, które wpływają na nas negatywnie" – powiedział Surówka.
Ocenił, że kategorie impulsowe, w tym piwo, które na ogół stanowią silny fundament rynku handlu niezależnego, aktualnie w znaczący sposób przyczyniają się do jego osłabienia.
"Z jednej strony bezsprzecznie wpływ na to ma pogoda – ilość słonecznych dni, w tym zwłaszcza słonecznych weekendów w bieżącym roku była niekorzystna. Z drugiej jednak strony, wydaje się, że następuje pewna modyfikacja zachowań pokoleniowych i spożywa się mniej alkoholu. Kolejne lata pokażą, czy jest to stała tendencja. Dodatkowo, pogłębia się to wszystko w związku ze wzrostem akcyzy" – powiedział prezes.
Po trzech kwartałach 2025 r. grupa ma 22,7 mld zł obrotów, co stanowi spadek o 4,3 proc. rdr. EBITDA zmniejszyła się o 1,6 proc. rdr do 582,7 mln zł. Strata netto przypisana jednostce dominującej wyniosła 92,1 mln zł wobec 91,5 mln zł straty w roku poprzednim.
W samym trzecim kwartale zysk EBITDA grupy Eurocash wyniósł 232,1 mln zł wobec 237,1 mln zł zysku w roku ubiegłym. Skorygowana EBITDA (po pominięciu zdarzeń jednorazowych, w tym zamknięciu 30 sklepów własnych sieci Delikatesy Centrum) wyniosła 243 mln zł, wzrastając o 3 proc. rdr. Zysk netto j.d. wyniósł 6,9 mln zł wobec 3 mln zł zysku w roku poprzednim. Skonsolidowany zysk netto wyniósł w III kw. 15,6 mln zł. Skonsolidowana sprzedaż grupy zmniejszyła się o 4,3 proc. rdr do 7,94 mld zł.
CFO Piotr Nowjalis zaznaczył, że w bieżącym roku grupę Eurocash cechuje dyscyplina kosztowa.
"Utrzymaliśmy także dyscyplinę na poziomie marży, która w trzecim kwartale była wyższa o 20 pb. rok do roku, co pozwoliło nam utrzymać poziom rentowności zbliżony do poziomów z poprzednich lat" – powiedział wiceprezes.
"W tym roku poprawimy wskaźniki dotyczące kapitału obrotowego. Zachowamy dyscyplinę kosztową i utrzymamy w ryzach zadłużenie, co – biorąc pod uwagę wyzwania, które zafundował nam rynek i spadek sprzedaży – będzie można uznać za powodzenie. Jednak 2025 rok wzbudził na początku znacznie większe ambicje" – dodał Nowjalis.
Zadłużenie netto spółki spadło na koniec września do poziomu 309 mln zł, czyli o 59 mln zł kdk, a wskaźnik dług netto/LTM EBITDA obniżył się do 0,76x (vs. 0,85x rok wcześniej).
9 GRUDNIA PREZENTACJA NOWEJ STRATEGII
Przedstawiciele zarządu Eurocashu przekazali, że na 9 grudnia zaplanowano ogłoszenie nowej strategii grupy na kolejne lata.
"To będzie podsumowanie kilkumiesięcznych prac, które prowadziliśmy jako zarząd, rozważając, w jaki sposób możemy zareagować na obecne otoczenie i zmiany rynkowe. W związku z zauważaną przez nas różnicą pomiędzy naszym rynkiem a całością rynku FMCG, zamierzamy zaproponować nowy sposób działania" – powiedział prezes Paweł Surówka.
"Trudności, jak i okazje bieżącego roku były bodźcem do przygotowania założeń do nowej strategii, więc zagadnienia powiązane z popytem konsumenckim, udziałami w rynku i wynikami naszych segmentów zostaną w niej omówione. Akcjonariusze postawili przed nami cel, aby najpóźniej w 2027 roku Grupa osiągnęła 600 mln zł EBIT i będziemy chcieli zaprezentować strategię, która zmierzy się z tym, jak zrealizować ten cel" – dodał prezes.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich – takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep. Jest właścicielem marketu internetowego Frisco.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ asa/



