Dwie hale, które umożliwią wytwarzanie nowego, elektrycznego wariantu eCrafter, zostaną wybudowane w fabryce przedsiębiorstwa Volkswagen Poznań w miejscowości Września. W poniedziałek dokonano uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod realizację tego projektu.

Nakłady inwestycyjne wynoszą 1,5 mld zł. W obiekcie o powierzchni przekraczającej 35 tys. m kw. będzie wytwarzana platforma podwoziowa dla modelu eCrafter. Pracować tam będzie 150 robotów, które będą odpowiedzialne między innymi za procesy spawania, zgrzewania oraz łączenia klejem. W drugim obiekcie, o areale 24 tys. m kw., ulokowany zostanie magazyn akumulatorów, jak również część logistyczna. Zakończenie realizacji budowy planowane jest na drugą połowę roku 2027.
– Dzięki tej inwestycji będziemy mogli produkować najnowszą generację w pełni elektrycznego modelu eCrafter. Jest to kolejny krok na drodze do zrównoważonej mobilności, który umocni naszą pozycję w obszarze lekkich pojazdów dostawczych w przyszłości – oznajmił w poniedziałek we Wrześni prezes zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze, Stefan Mecha.
Przypomniał, że w nadchodzącym roku zakład będzie obchodził jubileusz 10-lecia działalności. – W ciągu tego czasu wyprodukowano tutaj blisko 560 tys. pojazdów modelu Crafter i Grand California, a dodatkowo około 175 tys. pojazdów modelu MAN TGE – co daje łącznie ponad 700 tys. pojazdów – dodał.
– Jest dla nas jasne, że przyszłość transportu jest elektryczna, jak również przyszłość lekkich pojazdów użytkowych opiera się na elektryfikacji. Już teraz, za sprawą marki Volkswagen Samochody Dostawcze, jesteśmy liderem w sektorze elektrycznych pojazdów dostawczych w Europie i pragniemy tę dominującą pozycję utrwalić. Elektryfikujemy nasze produkty i modernizujemy nasze fabryki w tym duchu – zaznaczył Mecha.
Wiceminister rozwoju i technologii Tomasz Lewandowski wyraził opinię, że decyzja firmy o powiększeniu wrzesińskiego zakładu to pomyślna wiadomość dla polskiej ekonomii. Zwrócił uwagę, że Volkswagen Poznań jest największym pracodawcą w województwie wielkopolskim – zatrudnia ponad 9 tys. osób. Zdecydowaną większość komponentów do produkcji aut firma nabywa w naszym kraju.
– Volkswagen jest postrzegany w Wielkopolsce nie jako inwestycja z zagranicy, lecz jako podmiot gospodarczy, który na stałe wpisał się w polski krajobraz ekonomiczny (…). Nadal możecie Państwo liczyć na poparcie ze strony administracji rządowej – oświadczył. Dodał także, że niniejsza inwestycja stanowi dowód na to, iż Polska nie rywalizuje już niskimi kosztami pracy, lecz przyciąga inwestycje dzięki wysokiej jakości i wykształceniu kadr, a także bardzo dużym kompetencjom pracowników.
Według przedstawicieli władz Wrześni obecność firmy Volkswagen Poznań ma duże znaczenie z perspektywy lokalnego rozwoju gospodarczego. – Dzięki powstaniu fabryki Volkswagena w Wrześni nastąpił prężny rozwój miasta, w którym wciąż przybywa nowych mieszkańców, powstają nowe budynki mieszkalne i realizowane są kolejne przedsięwzięcia inwestycyjne – zaakcentował zastępca burmistrza Wrześni, Artur Mokracki.
Prezeska spółki Volkswagen Poznań Stefanie Hegels podkreśliła, że rozbudowa podniesie konkurencyjność przedsiębiorstwa; oznacza to również rozwój umiejętności i stabilność zatrudnienia.
– Od samego początku zakład w Wrześni stanowił synonim nowoczesności, innowacyjności oraz zrównoważonego rozwoju, a dziś rozpoczynamy kolejny jego etap. Volkswagen zainwestuje 1,5 miliarda złotych w dalszą rozbudowę. Dzisiejsze wmurowanie kamienia węgielnego to przede wszystkim potwierdzenie, że Września pozostaje miejscem naszego dalszego rozwoju oraz przyszłości zaawansowanej mobilności – oznajmiła.
Rozmiar całego kompleksu produkcyjnego we Wrześni wynosi ok. 220 ha. Wykorzystuje on w procesie produkcyjnym ponad 1300 robotów, a także systemy kontroli jakości oparte na zasadach sztucznej inteligencji. Zakład dysponuje również jedną z największych w Europie przyfabrycznych elektrowni słonecznych. W dni słoneczne instalacja umożliwia fabryce osiągnięcie pełnej niezależności energetycznej. (PAP)
rpo/ pad/



